Sunday, September 14, 2008

Hidup ini lebih daripada itu


Hm... Apa nak kata ni.... Oh... baru ingat! Sudah fitrah manusia, menginginkan setiap perancangan yang telah dibuat mencapai hasil yang diharapkan. betulkan? kan? kan? memang fitrah. Oleh itu, untuk mencapai objektif, kita akan berusaha sedaya upaya, melakukan pelbagai cara untuk memastikan apa yang kita rancang itu tercapai. Sekali lagi, ana betulkan? kan? kan?.

Tidak kira la dari aspek kehidupan mana pun, dari segi ekonomi, politik, apatah lagi emosi. Namun, ana akan menggunakan aspek emosi untuk mengupas isu ini memandangkan ekonomi dan politik ana x expert. hehe... Ok, Contohnya, X, atas dasar cintanya kepada Y, yang sebenarnya tidak tahu perasaan X itu kepadanya, maka X akan membuat pelbagai cara untuk menarik minat, perhatian Y. Kenapa? kerana dia ingin objektifnya untuk mengenali X dengan lebih dekat lagi tercapai. Itu saja. Tiada motif lain. P/s: Untuk mencintai seseorang bukanlah sesukar mengajar di sekolah yang terpaksa ditentukan objektif umum dan objektif khususnya. hehe..

Namun, langkah2 nya tetap ada. Langkah2 jitu perlu dibuat untuk mencapai objektif nan satu itu. Sama la dengan mengajar, tetap ada set induksi, tanpa set induksi maka permulaan agendanya tidak akan menarik. Seperti kata2 motivasi "Seribu batu perlu dimulakan dengan langkah pertama yang menarik"yang ana ingat semasa duduk secondary school dulu. "yang menarik" tu xda dalam teks original. ekekeke...Lepas itu, perlu pula ada langkah2 susulan untuk mengukuhkan proses 'menakle" itu agar Y (dalam konteks kes ini) memahami apa yang cuba disampaikan oleh X. Dalam hal ini, X perlu berusaha lebih. X perlu melaksanakan penilaian formatif semasa proses mengurat berlaku dan disusuli oleh penilaian sumatif pada akhir proses sebagai pengukuhan. Sebagai ujian sama ada Y benar2 faham mesej yang cuba disampaikannya.

Antara contoh langkah yang sering diambil oleh para "pengurat" ini ialah berpura2 salah menghantar mesej. ekekeke. taktik kuno tapi masih relevan dalam masyarakat. ya ka? kahkahkah. Selain itu, jika Y ini, perwatakannya seperti MSU (mat/minah surau united), maka laras bahasa yang digunakan dalam teks mesej itu tentulah pattern ustaz/ustazah gitu. Betul x? ke x betul? hehehe...

Kemudian, apabila segala-gala proses sudah selesai. Terdapat sekurang2nya 3 hasil yang diperoleh daripada 1 objektif khusus yang dirangka sebelum agenda dilaksanakan tadi iaitu:
1. X - gembira apabila Y dengan mudahnya menerima cintanya, tanpa perlu menyediakan 7 dulang hati nyamuk, jambatan emas merentasi selat tebrau, akhirnya projek "menguratnya" berjaya.

2. X - kecewa ... mungkin sebab hipotesisnya terhadap Y terpesong. Ok, mungkin X telah menetapkan sifat2 Y sebelum mengenalinya secara sah sebelum ini sebagai (+baik-baik belaka), sesuai dengan perwatakan luaran Y, namun, apabila sifat2 yang telah ditetapkannya terpesong sedikit, maka dia rasa kecewa.

atau, sememangnya cintanya ditolak mentah2 oleh itu, maka dia merasa kecewa. ekeke

3. X - Lega kerana, sekurang-kurangnya dia telah menjalankan tanggungjawabnya kepada dirinya sendiri. Walau apapun keputusan yang dibuat oleh Y,sama ada menerima atau tidak, itu lain cerita. Pokok utamanya, X berani membuat keputusan. Sama ada terus mencintai, atau luputkan terus dari ingatan. Dalam hal ini, dia telah mengeluarkan "cinta" itu dari hatinya secara tidak langsung. Maka, oleh itu, beban di hatinya sekurang2nya telah berkurang. Of koz le X akan rasa lega. betul x???

Jadi, apabila kita lihat balik, tengok balik diri kita, nilai balik apa yang telah kita lakukan itu sebenarnya, "itu saja". Menemui, ingin memiliki, kemudian sama ada gembira atau dukacita. Noktah. "itu saja". Kita tidak / jarang memikirkan yang lebih "kompleks" dari itu. Tentang, hikmah disebalik semua itu berlaku, kenapa ianya berlaku, kenapa itu berlaku, bagaimana kita terjebak dengan sesuatu perkara itu sehinggakan kita membenarkan sesuatu itu berlaku.

Apabila kita benar2 yakin bahawa, hasilnya pasti begini apabila aku melakukan begitu (pastinya berdasarkan beberapa hipotesis yang menyebabkan kita berani melakukannya), namun apabila sesuatu itu telah selesai kita lakukan, walaupun hasilnya mungkin sesuatu yang kita hajatkan, namun kita tetap tidak gembira. Kenapa?? Sebab, ada sesuatu yang "lebih daripada itu" yang kita perlukan.

faham x??. x?? ana pun x faham. complicated....complicated...

No comments: