Saturday, December 27, 2008

ROS

ROS a.k.a Rancangan Orientasi Sekolah. Program yang wajib dilaksanakan oleh para pelajar pendidikan tahun 3. Tapi, setahu ana, budak2 pendidikan dgn sains sosial di UMS tidak terlibat atau sengaja tidak melibatkan diri dengan program ini. Sebenarnya, ia terpulanglah kepada pengurusan di sesebuah Uni tu sendiri sebagai kesimpulannya... kan? kan? sebab, kalau ianya datang dari pihak atasan, misalnya KPM, mestilah tidak ada pengecualian kepada semua univ. Tol x??

Namun, batch ana, program ini dikenali sebagai Program Induksi Kendiri dan Latitan Internship I/II. Hurm... namanya berubah selaras dengan perubahan penyelaras yang mengendalikan program ROS ini di school ana... begitulah yang ana dapat simpulkan sebab semasa penyelaras lama, Dr...(apa ntah) yang menjadi penyelaras program ini, namanya masih "ROS".

Kemudian, selaras dengan perubahan namanya, ana masih tidak pasti adakah pengendalian program ini juga berubah? Sebab, sebenarnya, sampai sekarang, kami (pelajar2 pendidikan yang terlibat) masih belum mendapat apa2 maklumat lanjut mengenai program ini. Kami hanya tahu, kami perlu mencari sekolah dan mendapatkan kebenaran pihak sekolah untuk membuat program di sekolah tersebut. Itu pun, Dr. Penyelaras baru tu(sengaja x disebutkan namanya bagi menjaga nama baiknya) hanya mengarahkan kami mengambil borang di School (3 helai borang kesemuanya, 1 surat makluman kepada para pelajar, 1 surat untuk pengetua, dan 1 surat maklum balas).

dan dijadikan cerita, ana hanya tahu perkara tersebut melalui kawan (accidently), itu pun sebab member ana tu pinjam notes dari ana n di situ la ana tahu tentang benda alah tu semua...

Dalam surat tu, kami diarahkan untuk mencari sekolah sepanjang cuti sem dan meminta kebenaran sekolah tersebut untuk menjalankan program di situ selama 5 minggu... tanpa taklimat, tanpa tahu apa2, kami hanya diarahkan untuk mencari sekolah dan mendapatkan cop sekolah pada borang maklum balas da borang maklum balas tu pula perlu dihantar naik sem.

Ramai juga la student yang kalut... di jadikan cerita, nasib baik ana balik kg n minta untuk buat ROS di sekolah ana aja... senang. Tapi, proses mendapatkan cop sekolah itu bukanlah semudah yang disangka. Sebab, pengetua baru di sekolah ana tu datang hanya sekali setiap minggu. (faktor tinggal jauh dari beaufort). Alasan yang tidak munasabah bagi ana untuk seseorang lari dari tanggungjawabnya... jadi, selama 4 hari berturut-turut ana pergi ke sekolah tersebut semata-mata untuk berjumpa pengetua. Finally, pada hari khamis, PKP (pen. kanan pentadbiran) datang melawat sekolah... jadi ana just minta kebenaran dari PKP tu saja.

harap2, semasa program tu nanti tidak sesukar mendapatkan cop sekolah. =)

1 comment:

♥ shiMawar ♥ said...

ko wat ROS kat Sabah bie ek..?
aku xsabo nk wat ROS ni..tp cam berdebar plak nk mengajar..huhu..