Monday, January 26, 2009

Dialog muslim-Kristian berkenaan Yesus (Nabi Isa a.s)

Salam. Sudah banyak berlangsungnya dialog antara muslim dan kristian. Dan kebanyakannya ana tidak berpeluang untuk mengikutinya. Padahal, persoalan ini amat penting sebagai pembuka dimensi pemikiran kita sebagai "manusia yang dibekalkan akal" oleh Allah yang Esa. Persoalan agama merupakan persoalan yang menentukan di mana kedudukan kita di negeri akhirat sana. Sama ada diletakkan dengan hormatnya di Syurga, atau dicampak dengan hinanya di Neraka. Semua itu bergantung kepada apa pegangan kita pada hari ini. Kan? kan?.

Bagaimana untuk membuat pilihan atas KEMANA ARAH KITA selepas ini.? Maka, disitulah gunanya AKAL yang diberikan oleh ALLAH kepada kita. Gunanya untuk kita menilai mana satu kebenaran dan mana satu kebatilan. Yang mana satu benar, yang mana satu palsu. Kita TIDAK BOLEH menganggap semuanya benar, kerana jika ada dua persoalan dan keraguan, tidak boleh tidak, maka SALAH SATUNYA PASTI BENAR, dan SALAH SATUNYA PASTI PALSU.

Dan untuk itu, kita harus memilih salah satu. Dan dalam proses memilih itu pula perlukan "kewarasan akal yang paling maximum". Kerana ianya BERKAITAN DENGAN NASIB KITA SELEPAS HAYAT INI. Syurga atau Neraka. Pemilihan keputusan kita dalam hal memilih agama ini lebih penting daripada isu pemilihan Bahasa Pengantar Pendidikan yang sedang hangat diperkatakan sekarang.

Maka, bacalah entri ini. Jika anda benar, maka tidak akan ada yang boleh mengubah pendirian anda. Tapi, bacalah dengan hikmah kerana ini adalah Soal Penentu Nasib Kita.


Dialog begin...

AsSalaaamu alaikum w.b.t…. Di sini saya ingin memberikan bukti-bukti yang NYATA dan JELAS betapa Jesus atau Nabi Isa a.s bukan lah Tuhan. Jesus is not a God, but only a prophet. Jesus hanyalah seorang Rasulullah dan diutuskan kepada kaum Bani Israel sahaja, bukan untuk seluruh alam. Hanya Nabi Muhammad S.a.w diutuskan kepada seluruh alam ini.

- Jesus BERDOA memohon rahmat dari ALLAH S.w.t. Mana mungkin Jesus itu adalah ALLAh.

“Pada waktu itu pergilah Yesus ke bukit untuk berdoa dan semalam-malaman ia berdoa kepada Allah.” Lukas 6:12

Orang-orang Kristian menganggap Jesus itu Tuhan melalui ayat ini

“Sebab untuk itulah Kristus telah mati dan hidup kembali, supaya Ia menjadi Tuhan, baik atas orang-orang mati, mahupun atas orang-orang hidup.” Roma 14:9

Tetapi adalah perlu diingat, ayat itu bukannya ayat dari Jesus sendiri, ianya bukan Firman ALLAH, tetapi ianya adalah kata-kata yang dibuat oleh Paulus bagi jemaahnya di Rome. Jelas di situ kandungan BIBLE bukan semuanya FIRMAN ALLAH tetapi telah ditambah dengan kata-kata dari Paul juga.

- Jesus besyukur kepada Tuhan, mana mungkin Tuhan mengucap terima kasih kepada diriNya sendiri.

“Yesus bersyukur kepada Tuhan.” (Matius ll:25, Lukas 10:21)

- Jesus beribadat kepada ALLAH, mana mungkin Tuhan menyembah dirinya sendiri?? Nampak jelas di situ wahai Alexious kawanku. Betapa Jesus sendiri beribadat kepada ALLAh, menyembah ALLAh yang satu. Tidak logik sama sekali Tuhan menyembah kepada dirinya sendiri.

- Jesus dilahirkan oleh manusia, mana mungkin dia adalah anak Tuhan. Kalau dia turun dari langit tu lain lah sedikit kalau awak nak kata anak Tuhan pun. Ini dia lahir dari perut Maryam, seorang manusia, HAMBA ALLAH.

- Jesus terasa lapar dan perlu makan, mana mungkin Tuhan berasa lapar. Jangan anda merendah2kan Tuhan, kerana Tuhan tidak lapar dan dahaga. Tuhan tidak mengantuk dan tidur sebagaimana manusia. tetapi Jesus juga tidur, bermakna dia adalah manusia, seorang Rasulullah.

“Karena pada masa Aku lapar, kamu memberi Aku makan; Aku dahaga, kamu memberi Aku minum; Aku seorang keluaran, kamu menyambut Aku;” Matius 25 : 35

- Jesus juga merasa sakit, mana mungkin Tuhan merasa sakit. Allah S.w.t Maha Perkasa dan Maha Kuasa, tidak sekali-kali Dia bersifat dengan sifat makhluk.

“Aku bertelanjang, kamu memakaikan Aku dengan pakaian; Aku sakit, kamu melawati Aku; Aku di dalam penjara, kamu datang berjumpa Aku.” Matius 25 : 36

- Jesus bertubuh manusia, mana mungkin Tuhan bertubuh seperti manusia.

- jesus pernah mengeluh, ditinggalkan Tuhan. Mana mungkin Tuhan meninggalkan diriNya sendiri.

“Engkau sendiri telah menolak Aku, demikianlah firman TUHAN, telah pergi meninggalkan Aku. Maka Aku mengacungkan tangan-Ku dan membinasakan engkau; Aku sudah jemu untuk merasa sesal.” Yeremia 15:6

- Jesus tidak pernah MENGAKU dia adalah Tuhan. Tidak ada bukti sama sekali Jesus mengaku dia itu Tuhan, tiada dalam Bible sekalipun. Mana mungkin Tuhan tidak mengaku dia Tuhan, tetapi pengikut2 nya yang pandai2 meletakkan Jesus sebagai Tuhan.

Jesus hanya menyuruh menyembah ALLAH, Tuhan yang satu, sepertimana dialognya dengan IBLIS ini

“Dan Iblis membawanya pula ke atas gunung yang sangat tinggi dan memper­lihatkan kepada-Nya semua kerajaan dunia dengan kemegahannya, dan berkata kepada­Nya: “Semua itu akan kuberikan kepada-Mu, jika Engkau sujud menyembah aku. ” Maka berkatalah Yesus kepadanya: “Enyahlah, Iblis! Sebab ada tertulis: Engkau harus menyembah Tuhan, Allahmu, dan hanya kepada Dia sajalah engkau berbakti!” (Matius 4:8-10)

“Yesus lebih kecil daripada Tuhan.” Yohanes 10:29

“Tuhan lebih besar dari pada Yesus.” Yohanes 14:28

“Yesus duduk di sebelah kanan Tuhan.” Markus 16:19, Roma 8:4

“Yesus berdiri di sebelah kanan Tuhan.” Kisah Para Rasul 7:56

- Dialog-dialognya dalam Bible sepertimana dialog2 Nabi Musa a.s dalam Taurat dengan ALlah. Maka Jesus hanya adalah nabi Allah, itu sudah terbukti, sama seperti Nabi Musa a.s dan nabi2 lain. Tetapi mengapa anda puja seorang manusia sama seperti anda puja Tuhan? Itu sudah sesat yang nyata. Sama seperti agama2 yang menyembah berhala dan memuja jin (yang sudah dibuat patung), konon2nya itu Tuhan mereka.

- Jesus juga mengajar kita menyebut INSYAALLAh, iaitu Jika ALLAh Mengkehendaki. Bukti2nya

“Jadi sekarang, hai kamu yang berkata: “Hari ini atau besok kami berangkat ke kota anu, dan di sana kami akan tinggal setahun dan berdagang serta mendapat untung”, sedang kamu tidak tahu apa yang akan terjadi besok. Apakah arti hidupmu? Hidupmu itu sama seperti uap yang sebentar saja kelihatan lalu lenyap. Sebenarnya kamu harus berkata: “Jika Tuhan menghendakinya, kami akan hidup dan beruat ini dan itu.” Tetapi sekarang kamu meme­gahkan diri dalam congkakmu, dan semua kemegahan yang demikian adalah saIah. Jadi jika seorang tahu bagaimana ia harus berbuat baik, tetapi ia tidak melakukannya, ia berdosa.” (Yak 4:13-17)

“Ia minta diri dan berkata: “Aku akan kembali kepada kamu, jika Allah menghendakinya.” Lalu bertolaklah ia dari Efesus.” (Kis 18:21)

“Tetapi aku akan segera datang kepada­mu, kalau Tuhan menghendakinya. Maka aku akan tahu, bukan tentang perkataan orang-orang yang sombong itu, tetapi tentang kekuatan mereka.(1 Kor 4:19).

Maka jika Jesus pun berkata begitu, maknanya dia pun tidak tahu apa akan terjadi pada masa depan. Mana mungkin Tuhan tidak mengetahui tentang masa depan. Sedangkan Allah Maha Mengetahui, segala ilmu , pengetahuan, masa dulu dan masa depan semua dalam ILMUNYA.

- Jesus tidak tahu tentang akhirat, tetapi hanya ALLAH Yang Mengetahui tentang akhirat.

“Allah tahu bila datangnya kiamat, sedang Yesus tidak tahu.” Matius 24:36

- Jesus terpaksa diangkat ke langit oleh para malaikat untuk mengelakkan dari kena salib. Mana mungkin Tuhan tidak dapat melawan manusia. Sedangkan kuasa Allah hanya berkata KUN, maka akan berlakulah. Dia sebut KUN sahaja boleh hancur seluruh manusia. mana mungkin Jesus itu Tuhan hingga dia terpaksa diangkat ke langit?

- Jesus pun tidak pernah menyebut tentang Kristian. Kristian ini diada-adakan oleh pengikut-pengikutnya lama selepas ketiadaan Jesus.

“Di Antiokhia-lah murid-murid itu untuk pertama kalinya disebut Kristen.” (Kis 11:23-26)

- Dalam Bible pun ada menyebut bahawa Tiada Tuhan selain ALLAH, buktinya adalah dalam ayat dari BIBLE di bawah;

“Engkau diberi melihatnya untuk mengetahui, bahawa Tuhanlah Allah, tidak ada yang lain kecuali Dia.” Ulangan 4:35-39

- Dalam Bible juga menyebut tentang TAUHID (mengesakan ALLAH).

Tauhid Nabi Musa (Ulangan 4:35, Ulangan 6:4, Ulangan 32:39)

Tauhid Nabi Daud (II Samuel 7:22, Mazmur 86: 8)

Tauhid Nabi Sulaiman (I Raja-raja 8:23)

Tauhid Nabi Yesaya (Yesaya 43: 10-11, Yesaya 44:6,Yesaya 45:5-6, Yesaya 46:9)

Tauhid Yesus (Markus 12:29, Yohanes 5:30, Yohanes 17:3)

- Jesus tidak pernah mengajar konsep penebusan dosa yang dibuat oleh orang lain. Tetapi pengikut-pengikutnya kemudian hari sendiri telah mereka-cipta konsep penebusan dosa orang lain. Semua nabi menekankan adanya tanggung jawab individu atas segala perbuatan setiap manusia (Yehezkiel 18:20, Ulangan 24:16, Matius 16:27, Yeremia 31:29-30, II Tawarikh 25:4).

Insaflah bagi mereka yang mengaku Jesus sebagai Tuhan, kerana Jesus hanya sekadar manusia biasa dan dia adalah salah seorang Rasul Allah. Saya sayangkan Jesus sebagai nabi, tetapi tidak sekali-kali akan memujanya sebagai Tuhan kerana “TIADA TUHAN YANG LAYAK DISEMBAH MELAINKAN ALLAH”.

Katakanlah: “Dia-lah Allah, Yang Maha Esa. Allah adalah Tuhan yang bergantung kepada-Nya segala sesuatu. Dia tiada beranak dan tidak pula diperanakkan, dan tidak ada seorangpun yang setara dengan Dia”. Surah Al-Ikhlas

Dapat kita perhatikan dengan JELAS dan NYATA bahawa JESUS bersifat dengan sifat manusia yang nyata, bukan sifat-sifat Ketuhanan. Jika anda mahu mengetahui asas kepada sifat ALLAh, sifat Ketuhanan, berikut disertakan;

Asas Sifat 20

Ketahuilah bahawa Allah mempunyai sifat 20. Saya akan terangkan secara ringkas sahaja di sini, kerana perbahasan mengenai Sifat 20 ini terlalu panjang sebenarnya, dan perlu dipelajari dengan lebih mendalam untuk mengenal Allah, Tuhan sekelian alam.

Sifat Nafsiah

1 - Wujud

Sifat Salbiyah

2 - Qidam - Sedia ada

3 - Baqa’ - kekal

4 - Mukhalafatuhu lil hawaadith - Berlawanan dengan yang baru, tidak sama dengan makhluk

5 - Qiyaamuhu binafsih - Berdiri dengan sendirinya, tanpa kuasa lain

6 - Wahdaaniyah - Esa, Tunggal, satu, bukan Trinity.

Sifat Ma’ani

7 - Qudrat - Berkuasa , (takluk kepada segala mumkinun)

8 - Iradat - Berkehendak , menentukan (takluk kepada segala mumkinun)

9 - Ilmu - Mengetahui (takluk pada segala yang wajib, mustahil dan ja’iz bagi aqal.) , Dia mengetahui segala sesuatu tanpa ada yang dapat berselindung dariNya.

10 - Hayat - Hidup , (tiada takluk, tetapi syarat bagi aqal kita menerima adanya sifat-sifat yang lain.) Tuhan itu sentiasa hidup dan tidak sekali-kali mati. Tidak seperti yang didakwa Kristian bahawa Tuhan mati dan hidup kembali. Kalau Tuhan mati, bermakna ada yang boleh mematikan Tuhan, itu sudah menghina martabat Tuhan.

11 - Sama’ - Mendengar (takluk pada segala yang maujud.), Dia dapat mendengar segala percakapan makhluk bukan seperti kita yang terbatas.

12 - Bashor - Melihat (takluk pada segala yang maujud.) - Dia dapat melihat segala makhluk.

13 - Kalaam - Berkata-kata

Sifat Ma’nawiyah

14 - Qaadirun - Yang berKuasa, melazimkan Qudrat berdiri pada dzat

15 - Muriidun - Yang Menentukan maka melazimkan Iradat yang berdiri pada dzat

16 - ‘Alimun - Yang Mengetahui maka melazimkan ‘Ilmu yang berdiri pada dzat

17 - Hayyun - Yang Hidup melazimkan Hayyat yang berdiri pada dzat

18 - Sami’un - Yang Mendengar melazimkan Sami’ yang berdiri pada dzat

19 - Bashirun - Yang Melihat melazimkan Basir yang berdiri pada dzat

20 - Mutakallimun - Yang Berkata-kata melazimkan Kalam yang berdiri pada dzat

Wallahu a’lam.

lana, di Mei 27th, 2008 pada 11:10 am Kata:

Kristian hanya percaya seadanya Firman Tuhan yang telah diucapkannya didalam bible.Iaitu malaikat Jibril berkata ‘Dan namanya akan dipanggil Anak Allah’.Disini kita perlu tahu bahawa dengan mempercayainya Jesus sebagai Anak Tuhan adalah betul.Ajaran kristian bukanya mengakui sesuatu tanpa ada yang mengajarkanya demikian,tetapi berasaskan kitab injil yang penganut kristian baca.Kami yang mengakuinya sebagai Tuhan kerena ada kenyataan yang kuat kerana ada satu lagi sabda Jesus ‘Barang siapa melihat aku Dia juga telah melihat Bapa (Allah)’Lagi kata Tuhan Bapa ‘Dialah Anak yang ku Kasihi dengarkanlah Dia.”Dengan siapakah Jesus ini akan disamakan ? Sudah tentulah Anak-Nya Jesus itu juga akan kami panggil sebagai Tuhan yakni yang kami sebut anak Allah.Ini adalah kerana Allah sendiri telah mengatakannya demikian bukannya Kehendak para malaikat ataupun manusia sama sekali.Kehendak Allah juga yang mengatakanya Jesus sebagai Anak-Nya yang tunggal.Bukanya itu pendapat pendeta atau guru injil,atau sebagainya tetapi dari Allah sendiri.Tidakkah Islam tahu jika Tuhan mampu melakukan segala sesuatu dan tiada yang mustahil bagi Tuhan.Dialah Allah yang Maha Kuasa.Di Atas segala yang Kuasa.Triniti adalah untuk menyebutnya sebagai Nama Tuhan. Sama spt orang Islam yang menyebut ‘Bismilahirahmanirahhim.’Adakah setiap perkataan yang tersebut juga menyebut tuhan menjadi tiga.Triniti yang kami sebut tidak ada menyengutukan Tuhan kerana triniti tetap Tuhan yang esa.Sama dengan saudara yang mengucapkan kalimah Tuhan Maha Pengasih,Maha Pengampun dan Maha Penyayang tetapi Ia tetap Esa (Satu).

Hikmatun, di Mei 27th, 2008 pada 2:26 pm Kata:

Salam sejahtera wahai Lana. Terima kasih atas komen itu., semoga saudara sihat dan sejahtera hendaknya.

Allah Ar Rahman ArRahim adalah tidak sama langsung dengan Trinity wahai Lana hehe. ArRahman tidak pernah menjelma menjadi manusia. ArRahim pun tidak pernah menjelma menjadi manusia. ArRahman ArRahim hanyalah NAMA-NAMA ALLAH. NAMA-NAMA ALLAH ada 99 kesemuanya. Kerana “Tiada suatu apa pun yang sama denganNya”. Tidak ada makhluk yang sama dengan ALLAh kerana ALLAH menjadikannya begitu.

Tentang Jesus yang dalam BIBLe menyebut Firman bertukar menjadi manusia itu, sebenarnya bagi kami telah diubah ayat tesebut. Mungkin ayat asalnya mahu menerangkan betapa Firman ALLAh dimasukkan ke dalam diri JESUS, iaitu ALLAH menyampaikan WAHYUNya melalui JESUS untuk disampaikan kepada manusia. Sama seperti para RASUL yang menyampaikan wahyu ALLAh seperti Nabi Musa a.s., Nabi Daud a.s, Nabi Muhammad S.a.w dsbnya. tetapi pengikut JESUS yang ekstrim telah memuja JESUS lebih dari sepatutnya dan mengangkatnya sebagai TUHAN. Bukti2 JESUS bukannya TUHAN telah saya berikan di atas.

Semua rasul menyampaikan FIRMAN ALLAH, tetapi tidak pernah ada FIRMAN bertukar menjadi manusia. Jika anda seorang yang berjiwa seni, anda akan faham maksud Firman disampaikan melalui manusia itu.

Ketahuilah ALLAh tidak pernah mempunyai anak, kerana DIA tidak perlu mempunyai anak. Dia MAHA BERKUASA, tidak memerlukan kepada sesuatu apa pun melainkan MAKHLUK yang perlu kepadaNYA. Jangan lah kita menjatuhkan MARTABAT ALLAH dengan mengatakan Dia mempunyai anak. itu merupakan SYIRIK yang nyata terhadapnya, dan tiada nabi pernah mengajar bahawa ALLAh itu ada ANAK.

  1. Dan Jesus juga sudah pastinya bukan ANAK ALLAH. Jesus bukan ANAK TUHAN.

    Fitrah seorang manusia memang memerlukan kepada anak. Seorang bapa atau ibu sememangnya berkeinginan untuk mempunyai anak. Itu menunjukkan keinginan manusia memerlukan kepada suatu yang lain dan perlukan zuriat untuk melangsungkan keturunannya.

    Ini berbeza sekali dengan Tuhan. Tuhan mempunyai sifat Iftiqor ilaihi, bermakna segala sesuatu memerlukan Allah. Semua makhluk memerlukan ALLAH. Tetapi ALLAH tidak memerlukan makhluk. ALlah tidak berhajat kepada seorang anak dan Dia tidak memerlukan seorang anak pun kerana dia tidak tua dan tidak muda, tidak uzur, tidak lemah sepertimana manusia yang memerlukan zuriat sebagai pengganti dirinya.

    Fahaman Jesus itu Tuhan sudah anda sendiri akui memang TERNYATA salah. Begitu juga fahaman yang mengatakan JESUS itu anak Tuhan, sama sekali juga bercanggah dengan konsep TAUHID. YAKIN lah, ALLAH tidak memerlukan suatu apa pun, jika semua makhluk tidak menyembahNya pn, tidak terjejas apa2 pun pada kuasaNya. Kita mengabdikan diri kepadaNya untuk KEBAHAGIAAN kita sendiri di dunia dan akhirat. Dan ALLAH sayang kepada manusia yang mengabdikan diri semata2 kepadaNya dan Dia tidak memaafkan sesiapa yang menyekutukanNya.

    Maka saya ulang sekali lagi, ALLAH tidak berhajat atau memerlukan suatu apa pun, melainkan manusia dan makhluk yang berhajat kepada ALLAH. Allah tidak berhajat kepada anak, dan Dia tidak mempunyai anak. Wallahu a’lam :)

  2. Orang2 kristian majoriti mereka tak baca isi kandungan BIBLE atau kitab mereka. Mereka hanya mendengar syarahan dari paderi2. Kalau mereka betul2 baca dan hayati, akhirnya mereka akan akui Islam juga agama yang BENAR. Kerana banyak ayat dalam BIBLE sendiri yang mengakui TUHAN itu ESA dan Tiada Tuhan lain melainkan ALLAH.

    Bukti2 nya yang terang dan NYATA;

    ” Engkau diberi melihatnya untuk mengetahui, bahawa Tuhanlah Allah, tidak ada yang lain kecuali Dia. ” Ulangan 4:35

    “Sebab itu Engkau besar, ya Tuhan ALLAH, sebab tidak ada yang sama seperti Engkau dan tidak ada Allah selain Engkau menurut segala yang kami tangkap dengan telinga kami.” 2 Samuel 7:22

    ” lalu berkata: “Ya TUHAN, Allah Israel! Tidak ada Allah seperti Engkau di langit di atas dan di bumi di bawah; Engkau yang memelihara perjanjian dan kasih setia kepada hamba-hamba-Mu yang dengan segenap hatinya hidup di hadapan-Mu;” 1 Raja-raja 8 :23

    ” “Kamu inilah saksi-saksi-Ku,” demikianlah firman TUHAN, “dan hamba-Ku yang telah Kupilih, supaya kamu tahu dan percaya kepada-Ku dan mengerti, bahwa Aku tetap Dia. Sebelum Aku tidak ada Allah dibentuk, dan sesudah Aku tidak akan ada lagi.” Yesaya 43:10

    ” Jawab Yesus: “Hukum yang terutama ialah: Dengarlah, hai orang Israel, Tuhan Allah kita, Tuhan itu esa. ” Markus 12:29

    “Inilah hidup yang kekal itu, yaitu bahwa mereka mengenal Engkau, satu-satunya Allah yang benar, dan mengenal Yesus Kristus yang telah Engkau utus.” Yohanes 17:3

  3. Kristian ialah: Yang percaya Yesus disalibkan, wafat, dimakamkan, bangkit dari kematian dan telah naik ke syurga. Ini INTI ajaran kristian.

  4. Bismillahhirrahmannirrahim
    Asalammualaikum

    ISA a.s dan JESUS dua susuk jasad berdeza tapi banyak orang merujuk sebagai orang yang sama

    Mohon kalian teliti pandangan saya ini :

    a.] Dalam Al-Quran jelas disebut Nabi Isa as seorang rasul dan kitab wahyu Injil diturunkan untuk Isa as membawa petunjuk Tuhan kepada kaumnya.

    b] . Dalam Al-Quran jelas tidak ada kalimat JESUS

    c.] Kalimat JESUS adalah dalam Injil orang Krestian dengan konsep anak tuhan yang terang dinafikan dalam Al-Quran

    d. ] Injil orang Krestian jelas ada pengarangnya dan dalam berbagai versi pula. Bagi saya Injil dari Allah swt adalah Injil asli untuk Nabi Isa as tapi Injil pegangan orang Kristian tidak asli lagi dan paling besar pindaannya ialah menjadikan Isa as sebagai Jesus anak tuhan pula. [ Saya setuju dengan hasil kerja / kajian artifak oleh jurnalis dari Mesir : Muhamad Dawood : katanya ada satu naskhah injil asli di tingkat 5 bawah tanah ? di Vitican disembunyikan ] Ini yang saya rujuk sebagai pekara yang disembunyikan dari kebenaran yang dijelas disebut dalam dalam Al - Quran : ” orang-orang yang menyembunyikan kebenaran…” ]

    e] Dalam Al - Quran jelas dan terang [ An-Nisaa' : 157] Nabi Isa tidak disalib [ Jadi Al -Quran membenarkan kitab Injil ]. Jika Isa as memang tidak disalib bermakna Jesus yang disalib dalam Injil orang kristian adalah kisah yang berbeza dan pastinya orangnya berbeza ] dalam ayat yang sama An - Nisaa’ jelas orang yang disalib itu ” diserupakan orangnya saperti Isa as ]
    Persoalannya kenapa ramai orang samakan Isa as itu Jesus!! termasuk Harun Yahya dalam webnya menyebut Jesus akan kembali. Yang akan kembali muncul membunuh dajal adalah Isa as bukan Jesus.

    Jika kita samakan Isa as itu sebagai Jesus maka kita seolah-olah :
    a) Menyamakan Kitab Injil asli yang diturunkan kepada Isa as dengan Kitab Injil orang Kristian.Bagaimana anda samakan sedangkan Injil orang Kristian merujuk Jesus sebagai anak tuhan ?
    b) Jika disamakan keduanya bermakna anda mengiktiraf Agama Kristian sekarang

    @ Saya pernah baca majalah tentang sufi diIndonesia menyebut begini : Agama samawi Kristian dan Yahudi ……Adakah pengarang majalah tersebut bersetuju bahawa agama Kristian dan Yahudi anutan hari ini sebagai agama yang benar iaitu samawi. Pandangan ini sama saperti menyamakan Isa dengan Jesus. Hakikatnya Taurat yang asal untuk nabi Musa memang untuk kaum Yahudi tapi mereka ingkar [ sebahagian besarnya] hinggalah kepada Yahudi hari ini yang merasa mereka umat terpilih tapi mengapa menindas umat lain, sebenarnya mereka menyeleweng. Taurat itulah yang samawi. Begitu juga dengan Injil asli dari ajaran Isa a.s adalah agama samawi tapi bukan Injil hari ini yang merujuk Jesus sebagai anak tuhan.

    @ Ingatlah dalam mencari amal kebaikan / kebenaran , iblis syaitan tetap cuba mainkan jarumnya yang tersangat halus [ sedangkan Nabi Muhamad sedang solat pun diganggu Iblis ]. Yang benar tetap dari Allah swt dan yang khilaf adalah dari saya atau hambaNya.
    Apa pandangan kalian !!!
    Kita sama- sama Istikarah cari kebenarannya jika tidak kita terus hanyut dengan yang batil dan akan dipertanggung jawabkan dihadapanNya kelak
    Wallah hu ak lam.

  5. Salaaam. Terima kasih banyak Ehsan atas komen anda. OK saya akan xplain sedikit sahaja di sini, memandangkan saya dah begitu banyak menulis perkara ini dalam blog ini. Kawan2 pun ada menulis banyak dah, anda boleh merujuk pada Dialog Muslim dan Kristian :)

    Untuk pengetahuan anda, Nabi Isa a.s bukannya orang ARAB. Nama Isa a.s adalah namanya dalam bahasa Arab. Isa a.s dilahirkan dalam bahasa Ibrani (Hebrew) iaitu bahasa orang2 Yahudi, dan sememangnya Isa a.s adalah keturunan Israel. Dan namanya dalam bahasa Hebrew itu ialah Yesaya.

    Jesus adalah dalam bahasa Inggeris, Yesus dalam bahasa orang rantau ini, dan Isa adalah dalam bahasa Arab. Tetapi semua nama ini adalah orang yang sama, cuma dalam bahasa yang berlainan. Harap jelas di situ yerr :)

    Konsep ini sama seperti Ibrahim dalam bahasa inggerisnya Abraham, Daud = David, Yusuf = Joseph dan sebagainya. Dan sama juga seperti

    singa = bahasa melayu, adalah lion = bahasa Inggeris, adalah al-asad = bahasa Arab. Tetapi adakah Singa, Lion dan Al-Asad itu merupakan makhluk yang berlainan?

    Maka penggunaan Jesus bukan lah membuatkan aqidah kita lari, ianya dari segi penggunaan bahasa. Sekian buat kali ini. Jazaaakalllahu khoirol jazaa’ , wallahu a’lam :)

  6. Perhatikan ayat2 Quran ini wahai saudara ku Ehsan.

    “Sesungguhnya telah kafirlah orang-orang yang berkata: “Sesungguhnya Allah itu ialah Al Masih putera Maryam”. Katakanlah: “Maka siapakah (gerangan) yang dapat menghalang-halangi kehendak Allah, jika Dia hendak membinasakan Al Masih putera Maryam itu beserta ibunya dan seluruh orang-orang yang berada di bumi kesemuanya?”. Kepunyaan Allahlah kerajaan langit dan bumi dan apa yang ada diantara keduanya; Dia menciptakan apa yang dikehendaki-Nya. Dan Allah Maha Kuasa atas segala sesuatu.

    Orang-orang Yahudi dan Nasrani mengatakan: “Kami ini adalah anak-anak Allah dan kekasih-kekasih-Nya”. Katakanlah: “Maka mengapa Allah menyiksa kamu karena dosa-dosamu?” (Kamu bukanlah anak-anak Allah dan kekasih-kekasih-Nya), tetapi kamu adalah manusia(biasa) diantara orang-orang yang diciptakan-Nya dan menyiksa siapa yang dikehendaki-Nya dan menyiksa siapa yang dikehendaki-Nya. Dan Kepunyaan Allah-lah kerajaan antara keduanya. Dan kepada Allah-lah kembali (segala sesuatu). ” Surah Al ma’idah : Ayat 17 - 18

    Itulah tempelak dari Allah terhadap orang2 Nasrani yang mengatakan Yesaya / Isa / Jesus / Yesus anak Maryam itu Tuhan. Wallahu a’lam :)

  7. EHSAN berkata : “a) Menyamakan Kitab Injil asli yang diturunkan kepada Isa as dengan Kitab Injil orang Kristian.Bagaimana anda samakan sedangkan Injil orang Kristian merujuk Jesus sebagai anak tuhan ?”

    –> Saya mahu tanya anda, cuba bagi BUKTI bahawa saya menyebut Kitab Injil asli itu adalah sama dengan kitab BIBLE sekarang? Hehe

    Untu pengetahuan anda, Kitab BIBLE Kristian sekarang adalah yang sudah diubah oleh tangan2 manusia. Saya yakin , anda masih tidak membaca Dialog Muslim dan Kristian di blog ini yang sudah masuk episod yang ke 10 dah sekarang. Saya jemput anda untuk mengikutinya dari awal. Sila klik link di bawah :)

    http://hikmatun.wordpress.com/2008/02/19/dialog-antara-muslim-dan-kristian/

  8. Salam buat lana.
    Saya anjurkan download Pembatas Kepalsuan dan Kebenaran. Buat buat homework dahulu kerana disitu banyak point-point yang dibawa ke medan perbahasan.
    Satu pertanyaan saya, cuba lana huraikan dalam konteks apa ayat “sesiapa yang melihat dia sesungguhnya mereka telah melihat aku” itu datang. Maksud saya apakah peristiwa yang menyebabkan ayat itu timbul. Pada saya ia ada pertalian dengan orang yahudi. Namun saya meminta lana menjelaskannya. Bolehkah?

  9. Salaam saudaraku Shahil. Saya rasa Lana tu hanya TERSINGGAH je ke sini, dan sambil2 TERSINGGAH, dia TERKOMEN. Den tak datang2 lagi lepas tu dah hehe. Tetapi jika Lana masih membaca, silakan jawab soalan saudara Shahil itu :)

  10. Shallom…buat semua yang berdialog dalam blog ini.

    Jangan mempertikan sesuatu perkara itu hanya berdasarkan ‘kebijaksanaan manusia”..mencari ‘KEBENARAN” bukan harus berdasarkan pada pendapat masing-masing dengan menyatakan ayat demi ayat daripada ALKITAB dan alquran, tetapi MINTALAH petunjuk TUHAN jika benar ANDA PERCAYA kepada TUHAN!.

    PERCAYALAH KEPADA TUHAN BERDASARKAN IMANMU. Kebijaksanaan manusia tidak sama dengan KEBIJAKSANAAN TUHAN.

    JANGAN JUGA mentafsirkan ayat demi ayat dalam ALKITAB itu hanya berdasarkan kebijaksanaan MANUSIA serta secara HARAFIAH. TUHAN JAUH LEBIH BIJAKSANA!!! DAN apa jua yang terkandung dalam ALKITAB itu, pasti ada maksud disebaliknya. HANYA MANUSIA YANG BENAR- BENAR PILIHAN TUHAN AKAN MEMAHAMINYA.

    Manusia yang masih dalam kegelapan akan TERUS MEMPERTIKAIKAN apa-apa yang dilihatnya, difahaminya atau yang didengarnya, dalam kata kunci MENCARI KEBENARAN.

    Ada juga dalam kalangan BLOG ini yang mengatakan bahawa manusia itu PELUPA dan harus diingatkan SELALU. Bermakna…AZAN yang selalu berkumandang itu perlu diulang-ulang supaya tidak dilupakan?..bagus juga ya..cuma, yang menghairankan KENAPA MUHAMMAD YANG DIANGGAP OLEH GOLONGAN MUSLIM “NABI”, itu mesti didoakan DAN dirayu kepada ALLAH supaya ditempatkan dalam kalangan orang-orang yang beriman!?. Siapa pula yang akan berdoa begitu untuk dirinya sendiri?. “ORANG/ MANUSIA BIASA PULA TU YANG MERAYU KEPADA TUHANNYA, AGAR MENYELAMATKAN SEORANG NABI.!

    “MOHONLAH” petunjuk daripada TUHAN, JANGAN terlalu bersandarkan kepada pengetahuan “DUNIA” semata-mata” Fikir-fikirkanlah…

  11. Assalaaamu’alaikum w.b.t.. dan selamat sejahtera. Hhhmm tentang selawat pada nabi Muhammad S.a.w itu telah saya jawab soalan awak pada artikel yang lain, tetapi awak tidak jawab balik, last2 awak datang putar belit di sini pula yer hehe pandai sungguh melarikan diri.

    Wahai manusia biasa, adakah awak membaca AlQuran dengan meminta PETUNJUK dari ALLAH? Adakah awak membaca AlQuran dengan hati yang TERANG tanpa PREJUDIS terhadapnya? Sila jawab dengan baik.

    Dan bila pula kami kata kami bijaksana seperti Tuhan? Tidak relevan langsung ungkapan awak.

    Allah bagi kita semua AKAL, petunjuk dari Allah hanya melalui AKAL. bukan anggota2 lain. Maka jika kita tidak menggunakan AKAL dengan sebaik mungkin, kita mahu guna apa lagi? Fikir2kan lah :) Semoga anda dikurniakan HIDAYAH / PETUNJUK oleh Allah Sw.t

  12. Manusia yang menggunakan AKAL dengan sebaik mungkin pasti dapat membezakan mana yang BENAR dan mana yang BATHIL. Sudah diajar oleh Yesus bahawa Allah itu ESA. Tidak pernah Yesus mengatakan Allah itu 3 dalam 1, tetapi Paulus pandai2 mengajar Allah itu 3 dalam 1 seperti makhluk pula.

    Itulah SYIRIK yang paling besar, iaitu menyekutukan Allah dengan sesuatu yang lain. Dan akhirnya mengangkat Yesus yang hanya seorang nabi ke tahap menjadi Tuhan. Itu adalah penghinaan yang terbesar terhadap Tuhan. Sedarlah wahai Kristian. Kamu telah menyekutukan Allah sepertimana yang dilarang oleh semua rasul dari zaman nabi Nuh . JANGAN MENYEKUTUKAN ALlah dengan suatu apa pun.

    Kita semua hanya lah HAMBA Allah. Tuhan ciptakan kita untuk menjadi hambaNya, bukan hamba manusia lain atau hamba NAFSU apa lagi hamba Iblis, na’uzubillah. Manusia mesti sedar diri dan ingat bahawa kita semua ini bukannya anak2 TUhan. Perkataan anak2 itu hanya secara analogi, yang menunjukkan Tuhan kasih terhadap hamba2Nya. tetapi hamba2 yang macam mana? Iaitulah hamba2Nya yang soleh, yang tidak menyekutukanNya dengan sesuatu apa pun dan menyembah semata2 kepadaNya. Allahu AHAD.

  13. Ini jawapan saya pada manusia biasa dalam artikel yang lain

    manusia biasa said : “1. Kenapa dalam doa (azan) sehari-hari yg berkumandang itu meminta agar nabi muhammad diselamatkan oleh TUHAN dan ditempatkan dlm klgn org2 yang beriman? atau ada maksud lain?”

    Ulasan –> Doa itu bukan bermakna minta Nabi Muhammad S.a.w diselamatkan. Saya tidak tahu dari mana datangnya tafsir bahawa kami minta Nabi Muhammad diselamatkan. Nabi Muhammad S.a.w memang dah SEDIA selamat. Cuma apa yang kami doakan adalah agar Allah mengangkatnya ke maqam yang lagi tinggi dan terpuji sepertimana yang telah dijanjikan Allah.

    Itu bukan bermakna Nabi Muhammad masih belum tinggi makamnya, tetapi itu tanda TERIMA KASIH orang2 Islam kepada Nabi Muhammad kerana menyampaikan ajaran dari Tuhan. Islam mahu mengajar umatnya pandai berterima kasih. Dan lagi pun itu untuk kebaikan kita sendiri, iaitu selawat kepada Nabi Muhammad dapat pahala yang berganda2. Itu menunjukkan Allah itu Maha Pemurah.
    Dan banyak hikmah berselawat, antaranya kita dapat ingat Nabi Muhammad S.a.w - bukan dengan cara membuat patungnya seperti mana dalam Kristian ada membuat patung Yesus - membuat patung di larang keras oleh Tuhan dari dalam 10 commandments Nabi Musa a.s. lagi.

    Dengan mengingati Nabi Muhammad, kita dapat mencontohi akhlaknya yang PALING MULIA, dapat mencontohi kelakuan2nya yang mana ALlah amat suka kepada sesiapa yang cuba mengikuti adab sopan yang ditunjukkan oleh baginda. Itu untuk kebaikan manusia juga, agar berkelakuan dengan kelakuan2 yang disukai Allah S.w.t.

    Manusia biasa said : “3. Siapakah nabi muhammad yg sebenarnya?”

    Ulasan –> Nabi Muhammad tiada lain melainkan penutup segala NABI dan Rasulullah S.a.w.
    “Muhammad itu sekali-kali bukanlah bapa dari seorang laki-laki di antara kamu, tetapi dia adalah Rasulullah dan penutup nabi-nabi. Dan adalah Allah Maha Mengetahui segala sesuatu.” Surah Al-Ahzab: ayat 40

    Dan bukti2 dari Bible sendiri pun tentang kedatangan Nabi Muhammad S.a.w amat banyak, sepertimana yang telah diberikan oleh Hati Classic;

    1. Ulangan 18:18-20, tentang nabi diluar bani Israel dengan ciri-ciri: nabi seperti musa, tidak mati terbunuh dan semua perkatannya terjadi.

    2. Habakuk 3:3 jo. Ulangan 33;1-3, tentang nabi yang berhasil menegakkan syariat agama di tanah Arab.

    3. Yesaya 29:12, nabi yang tidak bisa membaca.

    4. Yesaya 41:1-4, nabi yang bisa perang, punya keturunan dan sudah lama ditunggu-tunggu oleh bangsa yang tertindas sebagai pembebas dan penyelamat dari penindasan kaum yang zalim.

    5. Yesaya 42:1-4, nabi yang menegakkan hukum kepada bangsa-bangsa lain dan tidak pernah berteriak dengan suara nyaring.

    6. Yeremia 28:9, tentang nabi yang membawa damai.

    7. Kejadian 49: 1, 10 dan Matius 21: 42-43, nabi tersebut keturunan nabi Ismail.

    8. Yohanes 1: 19-25, datangnya setelah zaman Yahya dan Yesus.

    9. Yohanes 16:7-1 5, nabi yang mendapat julukan “Penolong yang lain” dengan ciri-ciri: manusia biasa, memiliki gelar ‘penghibur’ dan ‘al-amin/orang benar jujur terpercaya’, tidak berkata-kata dari dirinya sendiri dan memuliakan nabi Isa dengan alaihisalam.

    10. Dan lain-lain.

    Semua ciri2 itu TEPAT sekali dengan ciri2 yang ada pada Nabi Muhammad S.a.w. Dan bukti mana lagi yang kamu mahu sangkalkannya???

  14. Ulasan –> Doa itu bukan bermakna minta Nabi Muhammad S.a.w diselamatkan. Saya tidak tahu dari mana datangnya tafsir bahawa kami minta Nabi Muhammad diselamatkan. Nabi Muhammad S.a.w memang dah SEDIA selamat. Cuma apa yang kami doakan adalah agar Allah mengangkatnya ke maqam yang lagi tinggi dan terpuji sepertimana yang telah dijanjikan Allah.

    Itu bukan bermakna Nabi Muhammad masih belum tinggi makamnya, tetapi itu tanda TERIMA KASIH orang2 Islam kepada Nabi Muhammad kerana menyampaikan ajaran dari Tuhan. Islam mahu mengajar umatnya pandai berterima kasih. Dan lagi pun itu untuk kebaikan kita sendiri, iaitu selawat kepada Nabi Muhammad dapat pahala yang berganda2. Itu menunjukkan Allah itu Maha Pemurah.
    Dan banyak hikmah berselawat, antaranya kita dapat ingat Nabi Muhammad S.a.w - bukan dengan cara membuat patungnya seperti mana dalam Kristian ada membuat patung Yesus - membuat patung di larang keras oleh Tuhan dari dalam 10 commandments Nabi Musa a.s. lagi.

    Wahai saudara hikmatun…FAHAMI pula setiap kata-kata anda. Anda mengatakan bahawa muhammad itu harus ditempatkan di tempat yang dijanjikan ALLAH. TAK’KAN LAH TUHAN begitu lama mengambil masa untuk menunaikan janjinya.

    Kedua, saudara hikmatun, tak ‘kanlah ucapan terima kasih itu harus diungkapkan dengan MEMINTA nabi muhammad DITEMPATKAN DLM KLGAN ORANG-ORANG YANG BERIMAN…Logik akal, ini bermakna dia sendiri belum SELAMAT..sebab itulah kalangan islam MENYERU dan BERSERU serta MERAYU agar dia, (nabi muhammad) ditempatkan di sana.

    Ketiga, tak’ kan lah ALLAH kamu tu PEKAK sehinggakan DARI DAHULU HINGGA SEKARANG itu-itu juga yang dilaungkan!.

    Hikmatun berkata- Itu bukan bermakna Nabi Muhammad masih belum tinggi makamnya, tetapi itu tanda TERIMA KASIH orang2 Islam kepada Nabi Muhammad kerana menyampaikan ajaran dari Tuhan. Islam mahu mengajar umatnya pandai berterima kasih. Dan lagi pun itu untuk kebaikan kita sendiri, iaitu selawat kepada Nabi Muhammad dapat pahala yang berganda2. Itu menunjukkan Allah itu Maha Pemurah.
    Dan banyak hikmah berselawat, antaranya kita dapat ingat Nabi Muhammad S.a.w - bukan dengan cara membuat patungnya seperti mana dalam Kristian ada membuat patung Yesus - membuat patung di larang keras oleh Tuhan dari dalam 10 commandments Nabi Musa a.s. lagi

    Saudara hikmatun, Anda telah faham Allah itu Maha Pemurah.Tersilap tafsir tentang apa yang Kristian lakukan untuk Tuhan Yesus-Tuhan kami yg beragama Kristian.Apa yg ada didompet saudara?Apa yang saudara simpan di rumah sebagai kenangan keluarga?GAMBAR,bukan? Sebagai manusia biasa kita mudah lupa.Walaupun kita sentiasa membaca Al-quran-misalnya..Agama kristian ( Lebih kepada Khatolik) membuat patung itu bukan untuk menyembahnya.Cintakasih kita kepada Tuhan lebih bermakna jika kita sentiasa mengingatinya dan cara itu sukar bagi manusia jika tanpa imej yang jelas yakni “patung” tetapi bukan untuk disembah.Jelas sekali disini saudara jauh melencong daripada pandangan seorang Kristian yang mengimani Yesus itu adalah Tuhan.

    Adakah Nabi Muhammad sendiri masih terkapai-kapai mengejar syurga sehingga dalam azan menyeruh supaya Nabi Muhammad ditempatkan di kalangan orang-orang terpuji?Apakah saudara kehilangan keyakinan bahawa nabi Muhammad itu di tempatkan di syurga atau sebaliknya?Atau Nabi Muhammad semasa hayatnya tidak pernah yakin dengan perbuatannya?

    Dalam alkitab orang Kristian, Yesus mengatakan bahwa tidak akan ada lagi nabi selepas itu.’Ora et Labora” bermakna “aku yang pertama dan terakhir”.

  15. Satu lagi yang paling saya musykil adalah, kenapa dalam al-quran ada ayat-ayat yg boleh dijadikan sebagai ilmu untuk pendinding,pengasih dan paling teruk( agaknyalah) boleh dijadikan sebagai bacaan untuk mengenakan orang lain?Itukah yang saudara laung-laungkan sebagai maha pengasih?

  16. Salaam. Semoga sihat dan ceria belaka.

    Manusia biasa said : “FAHAMI pula setiap kata-kata anda. Anda mengatakan bahawa muhammad itu harus ditempatkan di tempat yang dijanjikan ALLAH. TAK’KAN LAH TUHAN begitu lama mengambil masa untuk menunaikan janjinya.”

    Ulasan –> Nampaknya awak di sini yang tidak faham maksud saya hehe. Begini, Nabi Muhammad S.a.w memang sudah ditempatkan di tempat yang TERPUJI, bukan sahaja di kalangan orang2 yang BERIMAN, itu salah faham wahai Manusia Biasa. Orang2 yang beriman yang berebut2 mahu berada dekat dengan tempat Muhammad, bukannya Muhammad yang berada di kalangan orang BERIMAN, itu satu perkara yang anda harus faham.

    Muhammad S.a.w adalah penghulu kepada semua nabi dan rasul, it means dia juga PENGHULU kepada Yesus.

    Manusia biasa said : “tak ‘kanlah ucapan terima kasih itu harus diungkapkan dengan MEMINTA nabi muhammad DITEMPATKAN DLM KLGAN ORANG-ORANG YANG BERIMAN…Logik akal, ini bermakna dia sendiri belum SELAMAT.”

    Ulasan –> OK saya tanya saudara, pernah kah saudara berTERIMA KASIH kepada orang lain? Sahabat saudara? Ibu bapa saudara? mereka tidak selamat kah? Apa LOGIK AKAL yang saudara mahu bawa di situ? Tidak relevan langsung :)

    Dan saya ulangi, kami tidak MEMIINTA Muhammad ditempatkan di kalangan orang BERIMAN, itu ayat siapa ntah yang guna tu/. Tetapi kami berdoa agar dia di tempatkan di MAQAM yang TERPUJI. Maqam yang TERPUJI adalah TEMPAT yang TERATAS sekali dari manusia2 lain , itu yang saudara harus faham. Dan orang2 yang BERIMAN yang teringin sangat berada dekat dengan Nabi Muhammad S.a.w. , penghulu segala NABI dan RASUL termasuk YESUS.

    Manusia biasa said : “Ketiga, tak’ kan lah ALLAH kamu tu PEKAK sehinggakan DARI DAHULU HINGGA SEKARANG itu-itu juga yang dilaungkan!.”

    Ulasan –> Saudara telah mengutuk TUHAN, baik saudara berhati2 wahai manusia biasa, na’uzubillah.

    OK saya tanya saudara, saudara tak pernah mengulang2 baca BIBLE ke? Saudara tak pernah mengulangkaji baca ayat2 Bible ke? Saudara tak perna mengulangkaji ke apa2 yang saudara belajar?

    Di situ pentingnya ulang kaji, mengapa? Kerana manusia itu PELUPA, manusia sering LUPA. Maka perlu lah diulang2. Lagi pun dapat PAHALA , apa yang saudara susah kan? Allah nak bagi PAHALA kepada mereka2 yang rajin berselawat pada nabi dan memuji2 ALlah.

    Dalam AlQuran Allah menyebut manusia dengan nama INSAN. INSAN dalam bahasa Arab asalnya dari perkataan NASIA = Lupa. INsan = Pelupa.

    Sekurang2nya tanda ingatan kami terhadap nabi iaitu berselawat kepadanya. tetapi tanda ingatan saudara Kristian terhadap Yesus iaitu dengan membuat PATUNG. Sedangkan ianya adalah larangan sejak zaman Nabi Musa lagi, manusia yang pandai2 buat alasan itu ini kononnya untuk memperingati Yesus, tetapi sedarkah saudara bahawa SYAITAN suka kepada PATUNG dan suka masuk ke dalam PATUNG dan bagi org yang memuja PATUNG itu, syaitan dari kalangan JIN menganggap orang memujanya. Ketahuilah Syaitan dari kalangan jin itu amat suka perasan.

    membuat PATUNG adalah salah satu larangan dalam 10 commandments. Jika kita langgar 1 sahaja maka umpama kita langgar kesemuanya. Itu lah perintah yang nabi Musa a.s telah dapat dari Allah. Dan ketahuilah , kedatangan Yesus adalah utk melengkap kan hukum TAURAT, bukan untuk MENGUBAHNYA.

    Maka Paulus yang pandai2 mereka-reka agar Kristian membuat PATUNG YESUS. Ianya tidak diajar oleh YESUS, tetapi telah direka oleh PAULUS, sedarlah wahai Kristian…….

  17. Manusia biasa berkata : “Dalam alkitab orang Kristian, Yesus mengatakan bahwa tidak akan ada lagi nabi selepas itu.’Ora et Labora” bermakna “aku yang pertama dan terakhir”.”

    Ulasan –> Itu hanya lah kenyataan yang direka oleh Paulus. Bagaimana saudara mahu jawab tentang banyak sangat kenyataan akan datangnya Rasul selepas Yesus dalam BIble saudara sendiri ini??

    1. Ulangan 18:18-20, tentang nabi diluar bani Israel dengan ciri-ciri: nabi seperti musa, tidak mati terbunuh dan semua perkatannya terjadi.
    2. Habakuk 3:3 jo. Ulangan 33;1-3, tentang nabi yang berhasil menegakkan syariat agama di tanah Arab.
    3. Yesaya 29:12, nabi yang tidak bisa membaca.
    4. Yesaya 41:1-4, nabi yang bisa perang, punya keturunan dan sudah lama ditunggu-tunggu oleh bangsa yang tertindas sebagai pembebas dan penyelamat dari penindasan kaum yang zalim.
    5. Yesaya 42:1-4, nabi yang menegakkan hukum kepada bangsa-bangsa lain dan tidak pernah berteriak dengan suara nyaring.
    6. Yeremia 28:9, tentang nabi yang membawa damai.
    7. Kejadian 49: 1, 10 dan Matius 21: 42-43, nabi tersebut keturunan nabi Ismail.
    8. Yohanes 1: 19-25, datangnya setelah zaman Yahya dan Yesus.
    9. Yohanes 16:7-1 5, nabi yang mendapat julukan “Penolong yang lain” dengan ciri-ciri: manusia biasa, memiliki gelar ‘penghibur’ dan ‘al-amin/orang benar jujur terpercaya’, tidak berkata-kata dari dirinya sendiri dan memuliakan nabi Isa dengan alaihisalam.
    10. Dan lain-lain.

    Semua ciri2 itu adalah TEPAT dengan Nabi Muhammad S.a.w. Bagaimana saudara mahu menjawabnya?? Apa alasan yang saudara mahu bagi?

  18. Manusia biasa berkata : “Satu lagi yang paling saya musykil adalah, kenapa dalam al-quran ada ayat-ayat yg boleh dijadikan sebagai ilmu untuk pendinding,pengasih dan paling teruk( agaknyalah) boleh dijadikan sebagai bacaan untuk mengenakan orang lain?Itukah yang saudara laung-laungkan sebagai maha pengasih?”

    Ulasan –> Betul dalam Quran ada ayat pendinding dan pengasih. Ayat pendinding adalah untuk mendinding diri dari GODAAN SYAITAN dan IBLIS. tentang ayat pENGASIH itu sepatutnya di gunakan di jalan yang betul iaitu seperti untuk isteri dan sebagainya, tetapi ada yang salah guna.

    Tetapi tentang bacaan untuk MENGENAKAN orang lain itu, saudara telah membuat satu FITNAH. Ayat AlQuran bukan bertujuan untuk mengenakan orang dan kami tidak menggunakannya untuk mengenakan orang lain. Itu sudah nyata HARAM dalam Islam! Dan ianya adalah perkara yang TERKUTUK.

    Ketahuilah, bomoh2 yang mengenakan orang itu bukan menggunakan ayat Quran, walaupun ada segelintir yang BERLAKON menggunakan Quran untuk mengelirukan orang. Itu perbuatan SYIRIK dalam Islam. Ketahuilah, itulah perbuatan memohon BANTUAN dari JIN dan ianya amat dilarang keras dalam ISLAM. Saya tidak tahu anda mendengar dari mana bahawa ayat Quran digunakan untuk mengenakan orang lain. Itu adalah satu FITNAH besar yang tidak berasas sama sekali.

    Sila bawakan dalil / bukti anda sebelum menuduh. Adakah Yesus mengajar anda untuk membuat FITNAH dan menuduh tanpa dalil dan hujjah? Fikir2 kan lah wahai manusia biasa…….

  19. 1. Ulangan 18:18-20, tentang nabi diluar bani Israel dengan ciri-ciri: nabi seperti musa, tidak mati terbunuh dan semua perkatannya terjadi.

    18:18 seorang nabi akan Kubangkitkan bagi mereka dari antara saudara mereka, seperti engkau ini; Aku akan menaruh firman-Ku dalam mulutnya, dan ia akan mengatakan kepada mereka segala yang Kuperintahkan kepadanya.
    18:19 Orang yang tidak mendengarkan segala firman-Ku yang akan diucapkan nabi itu demi nama-Ku, dari padanya akan Kutuntut pertanggungjawaban.
    18:20 Tetapi seorang nabi, yang terlalu berani untuk mengucapkan demi nama-Ku perkataan yang tidak Kuperintahkan untuk dikatakan olehnya, atau yang berkata demi nama allah lain, nabi itu harus mati.
    18:21 Jika sekiranya kamu berkata dalam hatimu: Bagaimanakah kami mengetahui perkataan yang tidak difirmankan TUHAN? —
    18:22 apabila seorang nabi berkata demi nama TUHAN dan perkataannya itu tidak terjadi dan tidak sampai, maka itulah perkataan yang tidak difirmankan TUHAN; dengan terlalu berani nabi itu telah mengatakannya, maka janganlah gentar kepadanya.”

    Kita perhatikan lah bahawa semua ramalan Nabi Muhammad S.a.w telah berlaku, termasuklah ramalan tentang tanda2 awal kiamat. Sekarang kita hanya menunggu tanda2 akhir kiamat sahaja iaitu antaranya keluarnya DAJJAL, matahari keluar dari arah barat, keluar Dabbah (binatang besar) dari dalam bumi, dan beberapa lagi seperti mana dalam hadith nabi

    Abu Hurairah r.a. berkata, “Nabi s.a.w. bersabda, “Bersegeralah melakukan kebaikan sebelum datang enam 6 perkara; matahari terbit dari barat, keluarnya asap, munculnya Dajjal, Dabbatul ardhi (binatang bumi), (kematian) di antara kamu atau huru-hara yang menyeluruh.”” Hadith Riwayat Muslim

    Sila baca tentang tanda2 awal dan akhir kiamat di sini

    http://www14.brinkster.com/akiranagasaki/frame/hadis40/hadis01.htm

    2. Habakuk 3:3 jo. Ulangan 33;1-3, tentang nabi yang berhasil menegakkan syariat agama di tanah Arab.

    33:1. Inilah berkat yang diberikan Musa, abdi Allah itu, kepada orang Israel sebelum ia mati.
    33:2 Berkatalah ia: “TUHAN datang dari Sinai dan terbit kepada mereka dari Seir; Ia tampak bersinar dari pegunungan Paran dan datang dari tengah-tengah puluhan ribu orang yang kudus; di sebelah kanan-Nya tampak kepada mereka api yang menyala.
    33:3 Sungguh Ia mengasihi umat-Nya; semua orang-Nya yang kudus–di dalam tangan-Mulah mereka, pada kaki-Mulah mereka duduk, menangkap sesuatu dari firman-Mu.

    Semua daerah yang disebutkan di atas adalah dalam wilayah ARAB.

    3. Yesaya 29:12, nabi yang tidak bisa membaca.

    29:12 dan apabila kitab itu diberikan kepada seorang yang tidak dapat membaca dengan mengatakan: “Baiklah baca ini,” maka ia akan menjawab: “Aku tidak dapat membaca.”

    4. Yesaya 41:1-4, nabi yang bisa perang, punya keturunan dan sudah lama ditunggu-tunggu oleh bangsa yang tertindas sebagai pembebas dan penyelamat dari penindasan kaum yang zalim.

    41:1. Dengarkanlah Aku dengan berdiam diri, hai pulau-pulau; hendaklah bangsa-bangsa mendapat kekuatan baru! Biarlah mereka datang mendekat, kemudian berbicara; baiklah kita tampil bersama-sama untuk berperkara!
    41:2 Siapakah yang menggerakkan dia dari timur, menggerakkan dia yang mendapat kemenangan di setiap langkahnya, yang menaklukkan bangsa-bangsa ke depannya dan menurunkan raja-raja? Pedangnya membuat mereka seperti debu dan panahnya membuat mereka seperti jerami yang tertiup.
    41:3 Ia mengejar mereka dan dengan selamat ia melalui jalan yang belum pernah diinjak kakinya.
    41:4 Siapakah yang melakukan dan mengerjakan semuanya itu? Dia yang dari dahulu memanggil bangkit keturunan-keturunan, Aku, TUHAN, yang terdahulu, dan bagi mereka yang terkemudian Aku tetap Dia juga.

    5. Yesaya 42:1-4, nabi yang menegakkan hukum kepada bangsa-bangsa lain dan tidak pernah berteriak dengan suara nyaring.

    42:1. Lihat, itu hamba-Ku yang Kupegang, orang pilihan-Ku, yang kepadanya Aku berkenan. Aku telah menaruh Roh-Ku ke atasnya, supaya ia menyatakan hukum kepada bangsa-bangsa.
    42:2 Ia tidak akan berteriak atau menyaringkan suara atau memperdengarkan suaranya di jalan.
    42:3 Buluh yang patah terkulai tidak akan diputuskannya, dan sumbu yang pudar nyalanya tidak akan dipadamkannya, tetapi dengan setia ia akan menyatakan hukum.
    42:4 Ia sendiri tidak akan menjadi pudar dan tidak akan patah terkulai, sampai ia menegakkan hukum di bumi; segala pulau mengharapkan pengajarannya.

    6. Yeremia 28:9, tentang nabi yang membawa damai.

    28:9 Tetapi mengenai seorang nabi yang bernubuat tentang damai sejahtera, jika nubuat nabi itu digenapi, maka barulah ketahuan, bahwa nabi itu benar-benar diutus oleh TUHAN.”

    7. Kejadian 49: 1, 10 dan Matius 21: 42-43, nabi tersebut keturunan nabi Ismail.

    21:42 Kata Yesus kepada mereka: “Belum pernahkah kamu baca dalam Kitab Suci: Batu yang dibuang oleh tukang-tukang bangunan telah menjadi batu penjuru: hal itu terjadi dari pihak Tuhan, suatu perbuatan ajaib di mata kita.
    21:43 Sebab itu, Aku berkata kepadamu, bahwa Kerajaan Allah akan diambil dari padamu dan akan diberikan kepada suatu bangsa yang akan menghasilkan buah Kerajaan itu.

    8. Yohanes 1: 19-25, datangnya setelah zaman Yahya dan Yesus.

    9. Yohanes 16:7-1 5, nabi yang mendapat julukan “Penolong yang lain” dengan ciri-ciri: manusia biasa, memiliki gelar ‘penghibur’ dan ‘al-amin/orang benar jujur terpercaya’, tidak berkata-kata dari dirinya sendiri dan memuliakan nabi Isa dengan alaihisalam.

    16:7. Namun benar yang Kukatakan ini kepadamu: Adalah lebih berguna bagi kamu, jika Aku pergi. Sebab jikalau Aku tidak pergi, Penghibur itu tidak akan datang kepadamu, tetapi jikalau Aku pergi, Aku akan mengutus Dia kepadamu.
    16:8 Dan kalau Ia datang, Ia akan menginsafkan dunia akan dosa, kebenaran dan penghakiman;

    10. Dan lain-lain.

  20. Apabila gereja katolik, ortodok, protestant, angllikan dan semua gereja mendakwa mereka adalah betul, siapakah yang salah?

    Jawapan dari sudut pandangan kristian:

    Jawapan dari sudut pandangan islam:

    Jawapan dari sudut pandangan agama selain islam dan kristian:

  21. Dalam berbagai-bagai mazhab dalam kristian, apa sebenarnya yang mereka cari dalam perjuangan agama mereka itu?

    Jawapan dari sudut pandangan kristian:

    Jawapan dari sudut pandangan islam:

    Jawapan dari sudut pandangan agama selain islam dan kristian:

  22. Kenapa susah sangat mereka (penganut mazhab-mazhab ini) menerima ajaran Nabi Muhammad berdasarkan al quran dan hadis?

    Jawapan dari sudut pandangan kristian:

    Jawapan dari sudut pandangan islam:

    Jawapan dari sudut pandangan agama selain islam dan kristian:

  23. Salam untuk semua,

    Boleh join debat tak? rasa-rasanya topik perbincangan disini juga menarik selain debat Islam Kristian di Blog Indonesia.

  24. @Hikmatun

    Boleh saya tahu, adakah saudara seorang guru agama Islam?

  25. Harap-harap perbincangan di sini bukan debat tetapi dialog. Debat ialah mencari pemenang, dialog ialah mencari kesepakatan bersama yang lambat laun win win situation. Tetapi topik dialog antara agama sudah lama ditutup wahai saudara penghibur. Kalaulah saya banyak masa di laman maya ini, mahu juga saya menjadi hos rancangan topik sendiri di laman web sendiri.

    Saudara kita hikmatun bukanlah guru agama rasmi pada hemat saya tetapi beliau bukanlah calang-calang orangnya. Saya tabik kepada beliau dalam beberapa hal.

  26. Debat agama di Malaysia juga boleh jadi sehebat debat di Indonesia jika tiada undang-undang. Kita kena hormat undang-undang yang ada. Jikapun undang-undang itu belum/tidak sempurna tetapi asas penubuhannya baik lebih-lebih lagi di negara majmuk di Malaysia ini.

  27. Salaam. Silakan siapa sahaja nak berdialog, dan kalau terasa mahu buka kembali Dialog muslim dan Kristian pun sila beritahu, akan dipertimbangkan insyaAllah , lebih2 lagi jika ada pembantu kepada Alexious. Ini kerana saya kasihakan Alexious yang biasanya keseorangan sahaja, nampak macam tak adil pula :)

    Dan saya ini tidak lain hanya lah HAMBA ALLAH, seorang muslim yang cuba melakukan perintah menyuruh membuat kebaikan, melarang kemungkaran, dan mengajak manusia agar MENTAUHIDKan Allah S.w.t dengan sebenar2nya …….

  28. Nampaknya Alexious dah ada ‘penghibur’ sbg tangan kanannya. Saudaraku Hikmatun, saya sokong kata-kata saudara. Boring juga tiada tempat nak lepak kalau time free2 kat ofiz nih… hehe..

    …di mana ada aku, di situ ada DIA…

  29. Salam buat Saudara Hikmatun, Alexious

    Saya seorang muslim, cuma saya nak ikuti perkembangan dialog antara saudara, saya pun nak tengok juga sejauh mana saudara sekalian dapat memahami konsep ketuhanan.

    Bolehkah saudara Hikmatun dan Alexious menerangkan pada saya tentang “Ke-Mahakuasaan Tuhan.

    Saya nak dengar Hikmatun menjelaskan dari sudut Islam secara mendalam, dan saudara Alexious dari sudut agama Kristian secara mendalam.

    Damai Di Hati Damai Di Bumi
    Islam Dihati Islam Di Bumi
    ————————————————————————–

    Saya gunakan nick “penghibur” kerana ia berkesan untuk menarik perhatian saudara non-muslim kepada Nabi Muhammad.

  30. Salaam buat saudara penghibur. Kalau begitu maafkan saya banyak2 ya penghibur. Saja saya nak tengok awak mengaku sendiri awak agama apa hehe

    Apa2 pn saya keberatan untuk melakukan apa yang saudara mahu, maafkan saya. Saya hanya menunggu mereka2 yang beragama Kristian yang mahu berdialog di sini.

    Tentang Ketuhanan, saudara boleh mendalami Ilmu Tauhid / Aqidah / Usuluddin, memang bidang pembelajaran saya dulu juga ni dan saya tidak belajar melalui internet hehe. Bahaya juga sesama kita berbincang di sini, kerana jalan terbaik adalah saudara berGURU dengan cara yang betul. Harap maaf dan semoga berjaya dunia dan akhirat, amiin :)

  31. @Hikmatun

    Saudara salah faham maksud saya, saudara katakan pada saya supaya berGURU atau belajar ilmu usuluddin/tauhid/aqidah. ini saya ucap terima kasih, cadangan yang baik.

    Kalau macam tu, kenapa saudara Hikmatun tak mempelawa Saudara Alexious supaya berGURU dengan Ulama Muslim yang lebih baik pengetahuannya tentang Bible? dan mengapa saudara menyuruh saya untuk belajar dari “GURU”.

    Saya membuat kesimpulan saudara HIKMATUN bukan GURU dan saudara Alexious TIDAK PATUT MENGAMBIL SEBARANG KETERANGAN dari saudara! kerana saudara Alexious patut mengambil pengetahuan ini dari “GURU”

    Siapa yang dikatakan GURU? GURU adalah mereka yang ahli dalam Kitab.

    Buat Hikmatun, jika saudara bukan GURU, maka perlu ada sumber rujukan, jika tiada rujukan!? saudara faham maksud saya.

    Adakah saudara Hikmatun setuju? Jika saudara tidak bersetuju, maka saudara mungkin adalah seorang “GURU”.

    Saya hanya bertanya, bolehkah saudara terangkan disini,

    “Bagaimanakah yang dikatakan Allah swt itu Maha Kuasa”

    Biarlah umat Kristian saksikan!

    Saya hanya mahu keterangan saudara, saya BUKAN NAK BELAJAR DENGAN SAUDARA. Saya hanya mahu mendengar huraian saudara, Lain orang lain pula penyampaiannya.

    Topik yang kelihatan ringkas tetapi mempunyai maksud yang mendalam.

    Salam

  32. penghibur: Siapa yang dikatakan GURU? GURU adalah mereka yang ahli dalam Kitab.

    Ulasan: Guru ialah para áriffin.

    penghibur: “Bagaimanakah yang dikatakan Allah swt itu Maha Kuasa”

    Ulasan: Pertanyaan ini seperti ikan di laut yang bertanya di mana laut.

    …di mana ada aku, di situ ada DIA…

  33. Salaam. Internet problem hari ni, cobaan. Siang td x dapat masuk terus blog hikmatun ni, skrg ni pun lemau yang amat macam kura2 ih ih ih , dan banyak laman web x ble masuk2 lagi hhmmm. Internet kat tempat saudara semua ok ke? Kalau ok saya nak ke sana ni :D

    Kepada penghibur, maaf jika saya telah menyinggung saudara. Untuk pengetahuan saudara , saya hanya sekadar memberi asas2 agama Islam kepada Alexious, bukannya mendalam lagi. Sebab itu apabila anda seorang muslim, saya syorkan saudara cari tempat yang sesuai utk mendalami Tauhid. Lagi pun masa saya terbatas dan saya telah banyak kali tulis tentang itu. Jika anda mahu baca tajuk2 berkenaan Tauhid, sila semak kategori Aqidah, anda boleh baca banyak di situ. Nah saya bagi link2 nya :)

    http://hikmatun.wordpress.com/category/al-deenul-islam/aqidah/

    http://hikmah.sitesled.com/index2.htm

  34. salam..bagus adakan diadakan dialog ini dalam ruang lingkup rakyat malaysia yang agak tertutup dan agak sensitif isu-isu seperti ini…saya hanya nak berikan pendapat tentang jesus yang mana orang kristian menggangggap beliau sebagai tuhan dan sebgai oknum dalam kepercayaan triniti yang telah diperkenalkan oleh paulus dari tarsus.

    …sebenar wahai umat- umat kristian,,,ajaran triniti ini disepakati dan baru timbul (dijadikan sebagai akidah pegangan kristian) masa persidangan nicea pada tahun 325 M..emmm begitu lama selepas “pengangkatan” nabi isa ke langit….

    sebenarnya yang \menyebabkan timbulnya trinias ini adalah daripada percanggahan kepercayaan tentang diri jesus atau nabi isa itu sendiri,,,

    ini adalah perselisihan yang dapat saya bentang kan

    1)GOLONGAN MASIHI DI BARBAR mengatakan bahawa almasih dan ibunya mariam muqaddas adalah dua tuhan disamping allah.

    2) sibilius dan pengikut nya mengatakan bahawa almasih dan bapa ibarat cahaya yang tidak terpisah dari apinya.

    3) elian serta pengikutnya mengatakan mariam tidak hamil 9 bulan tetapi hanya melalui perutnya , seumpama satu pancaran dari kalimat allah dan keluar di tempat yang biasa dilalui bayi waktu diahirkan…

    golongan2 ini mempertahankan pandangan masing2.dan mengatakan pendapat mereka betul sebagaimana yang telah diajar oleh almasih..

    sebenarnya perselisihan ni wujud bila agama masihi ni bercampur dengan pelbagai golongan terutama golongan yang menyembah berhala romawi , yunan dan mesir.. jadi dalam agama masihi tercampur berbagai aliran….. perselisihan pendapat pada masa pemerintahan romawi tidak timbul sebab pada masa tu mereka sering menghadapi seksaan . masa mereka lebih menumpukan bagaimana untuk menghadapi seksaan.setelah berakhir penindasan romawi barulah mereka melahirkan pendapat masing2.. pada masa raja KONSTANTINE berhajat nak peluk kristian, tetapi kerana persengketaan tu maka raja konstantine suruh buat persidangan untuk memutuskan satu ketetapan …so they all buat la persidangan tu,,maka dari persidangan tu terhasilllah TRINITY sebagai akidah kristian,,,so umat kristian kena kaji betul2 la pegangan anda dalam masalh ini,,adakah ianya betul2 ajaran asli ,,atau baru diperkenalkan oleh individu tertentu….sebenarnya bilangan para uskup2 dan kaisar2 yang hadir adalah 2048 tapi yang memelikkan hanya 318 sahaja yang bersetuju dengan akidah trinity,,tapi yang lain semua terpaksa akur sebab kerana hormat akan raja pada masa tu…sebenarnya ajaran ini amat bertentangan dengan akidah yang diajar oleh nabi isa yang asal..jika anda mengatakan anda pengikut setia nabi isa(jesus),,,maka anda akan mengikut ajaran nabi muhammad saw..dalam bible sendiri ada sebut tentang nabimuhamad yang digelar “ahmad”…bnyak lagi saya nak coret disini sebab saya sangat minat dengan kajian kristian -islam+++ alquran VS bible….jesus+++ nabi isa+++paulus….so lain time kita jumpa….ini sebagai permulaan saya bagi memberi sedikit sejarah “akidah trinity ” kepada umat kristian,,,

    kita dalam laman berdialog bukan berdebat…..

    harap umat kristian dapat memberi respon tentang penulisan saya….

  35. Salaam massst. Cantik hujjah saudara, alhamdulillah. Saya harap ada pihak Kristian yang menjawabnya, paling tidak pun saudara Alexious :) Dan jika Alex mahu lanjutkan lagi Dialog Muslim Kristian itu, akan saya buka dan sambung kembali insyaAllah …….

  36. Jika begini sejarahnya persidangan 325M itu, saya boleh untuk bersetuju dengan masssst tentang asal wujud triniti itu. Melalui pencarian di wikipedia pun saya jumpa cerita lebih kurang begini iaitu majoriti tidak setuju dengan konsep triniti. Saya dengar-dengar ada ajaran ortodoks mengajar Yesus hanya sebagai Nabi seperti Nabi Daud dll dan ortodox ini pun menganggap mereka betul. Ortodox ialah gereja timur. Gereja barat juga berkata mereka betul. Kebetulan kami dari aliran gereja barat. Ajaran gereja timur baharu saja kami tahu. Apapun, saya percaya bible kami tetap sama. Kepercayaan kami tetap sama iaitu Yesus benar-benar wafat di salib, mati dan bangkit lagi dan sudah naik ke syurga dan akan kembali lagi pada akhir zaman. Yang saya faham, gereja timur dan gereja barat berbeza dari segi konsep triniti. Dua-dua menganggap betul. Itu sebabnya saya pernah berkata ada 3 golongan dalam kristian.

  37. Kristian cantik kerana ada injil 4. Lengkaplah dia dengan asal-usul hukum taurat Musa.

  38. Al-Qurán pula merangkumi apa2 yang belum lengkap di dalam Injil, Taurat dan Zabur serta semua kitab-kitab terdahulu. Zahir dan batinnya, kerana Qurán adalah mukjizat Nabi dan Rasul yang paling besar antara semua mukjizatyang pernah ada sejak Adam Álaihissalam.

    “…sesungguhnya Qurán adalah wahyu dari sisi Tuhan sekalian alam” (Terjemahan Surah Al-Haqqah)

    …di mana ada aku, di situ ada DIA…

  39. @Hikmatun

    penghibur: “Bagaimanakah yang dikatakan Allah swt itu Maha Kuasa”

    Ulasan: Pertanyaan ini seperti ikan di laut yang bertanya di mana laut.

    …di mana ada aku, di situ ada DIA…

    Penghibur =====> Jika saudara Hikmatun di jadikan guru disebuah kampung dan mengucapkan seperti ulasan saudara di atas, saya yakin tidak ada apa-apa yang mencerminkan Kekuasaan Allah swt.

    Saya menganggap saudara ‘failed’ dalam hal ini.

    Saya sarankan saudara membaca RATUSAN KARYA Harun Yahya. Karya beliau di abad ke 21 ini adalah CERMIN kekuasaan Allah swt.

    Buat saudara Alexious, kepada saudara saya sarankan supaya mengunjungi http://www.harunyahya.com

    Disana saudara akan melihat suatu yang lain dalam mendekatkan diri kepada Allah swt, selain dari membincangkan isu Kitab Bible, yang tidak berpenghujung sampai ke hari kiamat, kerana Nabi Muhammad saw telah pun berbuat demikian sehingga Allah swt memerintahkan Nabi Muhammad saw untuk menamatkan debat, dialog dengan firmanNya :-

    (QS Ali Imraan ayat 61)

    61. Siapa yang membantahmu tentang kisah Isa sesudah datang ilmu (yang meyakinkan kamu), maka katakanlah (kepadanya): “Marilah kita memanggil anak-anak kami dan anak-anak kamu, isteri-isteri kami dan isteri-isteri kamu, diri kami dan diri kamu; kemudian marilah kita bermubahalah kepada Allah dan kita minta supaya la’nat Allah ditimpakan kepada orang-orang yang dusta.

    “Semoga membuka fikiran”

    Kepada saudara Hikmatun, Selamat Berpuasa dan Selamat Hari raya Aidil Fitri

    Saya memhon kemaafan sekiranya terkasar bahasa

    Salam

  40. @Alexious

    Alexious====> Kristian cantik kerana ada injil 4

    Penghibur =====> Al-Quran pun cantik kerana ada 4 iaitu Al-Quran pelindung kepada isi-isi kitab terdahulu iaitu Zabur (Mazmur), Taurat (Torah) dan Injil (Bible) dan Al-Quran (Pelengkap)

  41. penghibur: Penghibur =====> Jika saudara Hikmatun di jadikan guru disebuah kampung dan mengucapkan seperti ulasan saudara di atas, saya yakin tidak ada apa-apa yang mencerminkan Kekuasaan Allah swt. Saya menganggap saudara ‘failed’ dalam hal ini. Saya sarankan saudara membaca RATUSAN KARYA Harun Yahya. Karya beliau di abad ke 21 ini adalah CERMIN kekuasaan Allah swt.

    __________________________________________

    Ulasan: Kenyataan ‘ikan’itu bukan dari Saudaraku Hikmatun. Ia adalah dari saya. Sila betulkan. Jangan mdah menghukum orang kerana saudara tidak layak untu itu. Yang layak menghukum ialah Allah Azzawajalla. Sedalam mana pun ilmu saudara, jika saudara beranggapan saudara sudah pandai, maka saudara sudah jadi bodoh dengan sendirinya.

    ‘Ikan’itu hanya perumpamaan. Saudara sudah tahu, sbb itu perumpamaan itu diletakkan pada tempatnya. Apa kata saudara sahaja yang terangkan? Kita lihat sama2.

    “Guru bukan termaktub hanya kepada manusia. Apa sahaja di alam yang luas ini pun kita boleh jadikan ‘guru’ jika kita mampu berfikir secara himah”

    ..di mana ada aku, di situ ada DIA…

  42. @MahmudShah

    Ok, saya memohon kemaafan dari saudara Hikmatun, jujurnya saya bukan berhati keras, cuma kadang-kadang kita ni selalu di uji dengan orang yang keras dan tidak sabar.

    Saya harap saudara Hikmatun dan saudara Mahmud Shah, memaafkan saya.

    “Orang yang beriman selalu mendapat Ujian”

    Kesabaran adalah penting, saya bukan orang pandai pun bukan guru. Tapi apabila timbul perasaan marah dan tidak puas hati, maka jelas nilai kesabaran itu jauh dari kita.

    Kesimpulan : Saya hanya mampu memohon kemaafan, tujuan saya satu iaitu, saya nak tahu sama ada saudara sabar atau tidak. Cuma itu ja, maafkan saya ok.

    Al-’Asr

    (1) Masa!
    [
    (2) Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian -

    (3) Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh, dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar.

    ————————————————————————–

    Saya bertanya dengan Imam masjid UMS tentang Allah swt

    Beliau menyatakan,

    (1) Allah melihat, mendengar, menggenggam dan berkata-kata tetapi bukan bermaksud Allah mempunyai mata, mempunyai telinga, mempunyai tangan dan mempunyai mulut seperti manusia, ini kerana Maha Suci Allah, Dia Adalah Dzat yang tidak Terbanding dan tidak Tertanding.

    (2) Allah swt mencipta beras, air dan lain-lain tetapi Allah tidak memakan Beras atau Minum Air yang diciptanya.

    (3) Allah swt mencipta Ruang dan Masa tetapi Allah swt tidak memerlukan Ruang dan Masa kerana Allah swt wujud sebelum Ruang dicipta, Allah swt wujud sewaktu masa belum dicipta. Masa Lalu, Masa Kini dan Masa Akan Datang telah pun TAMAT disi Allah swt. Masa juga Relatif dan Persepsi yang dicipta Allah swt untuk hambanya yang memerlukan masa.

    (4) Allah swt mencipta oksigen, tetapi bukan untuk Allah swt yang bernafas, kerana Allah swt wujud sebelum oksigen dicipta.

    Lemahnya manusia kerana hidup bergantung dengan oksigen, pada masa yang sama Allah beri secara percuma tanpa bayaran, cuma Allah swt perintah supaya manusia menyelidik hikmah kejadian di alam, bak kata Harun Yahya, pada sehelai daun terdapat tanda Ke-Mahakuasaan Allah swt.

    Soalan terakhir saya kepada Imam Masjid tersebut adalah,

    “Bagaimanakah Gambaran Wujud Allah swt?”

    Imam ini menjawab ===> Di antara ciptaan (hamba Allah) terdapat perkara-perkara yang kamu sendiri tidak boleh lihat seperti “ANGIN” dan “ELEKTRIK”

    Imam bertanya ===> Penghibur pernah nampak ANGIN dan ELEKTRIK?

    Penghibur ====> Tak pernah sama sekali

    Imam menyambung ====> Sedangkan “ANGIN’ dan “ELEKTRIK”, hanya hamba (Ciptaan dan anugerah-Nya) Allah swt. Apatah lagi Dzat Allah swt yang tidak tertanding dan terbanding.

    Penghibur =====> Tetapi Ustaz, Jika Allah swt Maha Kuasa ini bermaksud Dia boleh jadi apa saja termasuk jadi manusia?

    Imam =====> “Katakanlah; Dialah Allah Tuhan Yang Maha Esa, Allah adalah Tuhan yang bergantung kepada segala-sesuatu, Dia tidak beranak dan tiada pula diperanakkan” (Surah Al-Ikhlash : 1-Akhir)

    Jika Penghibur menilai Kemahakuasaan Allah swt dengan menganggap Allah swt boleh menjadi manusia, menjadi bintang, menjadi bumi, menjadi kerusi dan apa saja. Ini adalah penafsiran yang salah.

    Sekiranya penghibur menilai Kemahakuasaan Allah dimana Allah menjadi kerusi, maka setaraflah Allah swt dengan kerusi! Maha Suci Allah yang tiada sesuatu yang sama dengan-Nya.

    Lain-lain, ustaz nak tambah sedikit tentang mukjizat. Sebagai contoh, mukjizat Allah swt adalah suatu yang tidak boleh diterangkan oleh akal sedangkan ilmu-ilmu saintifik boleh diterangkan dengan akal.

    Sehebat mana saintis mengkaji maka tetap ada benda yang mereka tak boleh perjelaskan seperti, “Kenapa Tongkat Nabi Musa boleh menjadi Ular?!”. Adakah saudara Penghibur terfikir “KAYU” bukannya benda hidup, tetapi bertukar menjadi “ULAR”, sesuatu yang hidup.

    Penghibur ======> Saya benar-benar puas dengan penerangan Ustaz di bawah Topik : Allah swt MahaKuasa, semoga Ustaz terus dilimpahi rahmat-Nya.

    KESIMPULAN : Saya benar-benar rasa puas dengan pendekatan ini.

    Saya akhiri dengan permohonan kemaafan dari saudara, salah dan silap dari saya. Selamat berpuasa dan selamat hari raya, InsyaAllah

    SAYA TAMATKAN DISINI.

    Sehingga bertemu lagi.

    Salam

  43. Assalaamu’alaikum w.b.t.. dan selamat sejahtera semua. Pembetulan ya, Injil bukan Bible. Bible adalah rangkuman Taurat, INjil dan tambahan2 kata2 yang dipengaruhi oleh Paulus dan telah banyak berlaku penambahan dan perubahan.

    tetapi Injil adalah Injil, dan ia adalah WAHYU terhadap Nabi Isa a.s / Yesus. Maaf kerana menegur lagi, biasa lah kita sesama manusia mesti selalu tegur menegur kan, dan mesti terima teguran. Kalau semua tidak mahu terima teguran ntah la apa akan jadi hehe

    Alhamdulillah, saudara Penghibur (siapa nama saudara dan dari mana asalnya ya? ) , telah memberitahu sendiri apa yang dia sudah tahu. Maaf lah penghibur, sebab itu saya tidak mahu jawab soalan saudara itu, sebab saudara sendiri pun sudah tahu hehe

    Sebab itu ah saudara sepatutnya hanya berdialog dengan Alex dan terangkan kepadanya, bukannya bertanya kepada kita. Saya harap saudara faham maksud saya. Dan maafkan saya jika saudara merasakan teguran kami keras, saya pun tidak tahu di mana kerasnya. Mungkin saudara sudah biasa ditegur keras dan FOBIA tentangnya.

    “Orang mukmin akan sentiasa diuji”. Para nabi dan sahabat2 nabi Muhammad juga diuji dengan orang2 keras dan menentang Islam, siapa lah kita untuk tidak diuji kan? saya di dunia luar dan di alam blogging ini, sebagai BLOGGER pun selalu mendapat teguran KERAS. Tetapi itu lumrah lah, UJIAN, tidak p[erlu kita melenting sangat, alhamdulillah saya terima semuanya.

    Pengalaman mengajar kita, jika kita YAKIN kita membantu agama Allah dan Allah bersama2 orang2 ynag membantu agamaNya, INSYAALLAH, kita tidak akan GOYAH dalam berdakwah. Para nabi sanggup mati kerana dakwah, demi menegakkan YANG HAK, setakat kita ditegur sedikit2 tu UJIAN KECIL sahaja :)

    Semoga kita sentiasa sabar dan teguh dengan UJIAN2, amiiin. Salam Aidil Fitri untuk sang PENGHIBUR juga, nanti raya datang beraya di sini yer, kat Kampung Teluk Pasu, Manir, Kuala Terengganu. Dan maaf zahir dan batin ……. jazaakumullahu khoirol jazaa’

    Kepada Mahmud Shah, relaks ya akhi, sama2 kita bertenang dan bermaafan OK. Saudara Mahmud kita ni pun bukannya keras sangat wahai penghibur, nampak je keras tu, tapi hatinya BAIK. :)

  44. Alhamdulillah saudara penghibur. Itu cara yang baik untuk sesuatu majlis ilmu. Benar sama sekali apa yang dinyatakan oleh imam yang saudara tanyakan itu. Saya ada sedikit sahaja ingin mencelah:

    1. Tentang Mengenal Allah SWT.

    Mengenal Allah bermaksud makrifatullah iaitu gabungan antara penyerahan aqli dan rasa qalbu (rohaniah) dan perlu menempuh ‘jalan’ makrifat. Cara mengenal Allah dengan sebenar-benarnya adalah pengenalan terhadap Allah yang dimiliki oleh fikiran, kalbu dan jiwa sekaligus tanpa disertai tajsim (ketentuan bentuk fizikal), tasbih, munassahun (tersentuh), ittisah (bersambungan) atau hulul (menyusup) dan Ittihad (penyatuan). Dalam makrifat seperti inilah orang akan tahu kedekatannya kepada Allah sekaligus mengenal Allah.

    2. Tentang Allah Maha Berkuasa

    Kita bersama alam semesta tetapi kita tidak menyaksikan penciptaannya. Jika kita telah menyaksikan-Nya bererti alam semesta itu bersama kita. Adanya keistimewaan tidak semestinya tiadanya penyifatan manusia. Keistimewaan itu seperti bersinarnya matahari di siang hari, ia nampak di ufuk timur tetapi bukan bahagian dari ufuk itu. Kadang-kadang matahari memancarkan sifatnya pada bayangan wujud kita, tetapi kadang-kadang ia menghilangkan hal itu dari kita hingga ia mengembalikan kita pada batas wujud semula. Oleh itu siang hari bukan dari kita, tetapi ia datang kepada-Nya. Wujud-Nya mempunyai kesan yang menunjukkan wujud asama-asma-Nya, wujud asma-asma-Nya membuktikan adanya sifat-Nya, sifat-sifat-Nya menunjukkan wujud zat-Nya, walau zat-Nya tak mungkin dapat dihuraikan.

    Keseluruhan pentafsiran ini adalah berdasarkan tafsir sufi akan surah Ibrahim ayat 25:

    “Tidakkah kamu perhatikan baaimana Allah telah membuat perumpamaan kalimat yang baik seperti pohon yang baik, akan teguh dan cahayanya menjulang ke langit, pohon itu memberi buahnya kepada setiap muslim dengan izin Tuhannya. Allah membuat perumpamaan-perumpamaan itu untuk manusia supaya mereka selalu ingat”

    …di mana ada aku, di situ ada DIA…

    Rujukan: Tafsir Tasawuf, Syeikh Abdul Qadir Jailani & Syiekh Sa’id Hawa.

  45. Link harun yahya adalah BI tidak tertanggung olehku. Pada saya kenapa orang kristian tidak beralih ke islam (ajaran NM) ialah kerana ZON SELESA mereka.

  46. Alex, laman web Harun Yahya dalam BM ada

    http://www.harunyahya.com/malaysian/index.php

    Lepas ni jangan buat alasan tidak membaca yaa, nanti saya rotan kang hehe. Nanti insyaALlah, saya nak tanya tentang kandungan dari laman web tu, kalau awak tidak boleh jawab nampak sangat awak tidak baca :)

  47. Mereka masih yakin dapat kepercayaan dalam agama mereka. Ok la itu. Dalam kristian, mereka boleh ‘melihat’ Tuhan dari kaca mata islam sendiri dan dalam kaca mata kristian. Mereka gembira. Tentang kekuasaan Tuhan, kami sama dengan pandangan saudara islam.

    Topik sini tidak sesuailah. Lebih afdal dengan tajuk khas. Contoh SURVIVE AGAMA KRISTIAN SELEPAS KEDATANGAN ISLAM (NM). tapi macam masih tidak ngam. Cadangkanlah 1 tajuk?

  48. insyaALlah saya FOLLOW sahaja apa2 tajuk asalkan bermanfaat. Dna saya yang wakil pada BLOG hikmatun nih, boleh sahaja di komen pada artikel2 keluaran saya akan datang. InsyaAllah selagi saya tidak mati dan berupaya, saya akan tulis dan post lagi lagi banyak artikel. Perjuangan saya belum SELESAI :)

  49. Link yang diberi lebih kepada buku-buku karya penama. Untuk membaca lebih lama lagi, saya berpendapat buku itu untuk orang islam sendiri, yang masih daif tentang agamanya. Tentang tajuk jihad memerangi agama batil pun sama dengan kristian juga. Apa yang dipandang penulis di tajuk itu, gereja juga menolak pengamal-pengamal itu. Jika ajaran mereka lari dari bible, mereka semua sudah tertolak.

  50. Tulisan penutup HY:
    Supaya kejadian ini tidak berulang, penganut Kristian dan Islam sepatutnya duduk semeja untuk saling bekerjasama. Duduk semeja bukan untuk mencari siapa salah tetapi bermusyawarah menghasilkan penyelesai masalah agar tidaklah lagi agama dikaitkan dengan sebarang keganasan. Susu sebelanga akan dibuang sekiranya dimasuki walau hanya setitik nila!

    >>> Pintu dialog harus dibuka, bukannya debat. Dialog harus dialog bukan debat. Dikhuatiri pula menjadi kes ISA pula. Yang kena: aku. Seorang-seorang. Tak mau aku..

  51. Hehe kesian Alex. X per Alex, sebab tu saya pn dah cakap, agar kita tidak keterlaluan dalam berdialog, betul tak?? Ini lah ada setengah2 org yang komen di sini datang2 je terus maki hamun dan hentam keras terhadap Islam, mcm mana kami Muslim tidak marah.

    Sebab itu cara awak tu bagus, dan kita boleh berbincang dengan AMAN.

  52. Siapa boleh komen ini. Dipetik dari utusan:

    Peguam Syarie kesal - 4 negeri belum gubal undang-undang kawal pengembangan agama lain

    Oleh HERMAN HAMID
    dan FAIZAH IZZANI ZAKARIA

    KUALA LUMPUR 28 Sept. – Persatuan Peguam Syarie Malaysia (PGSM) kesal kerana sehingga kini empat negeri yang telah diarahkan menggubal undang-undang bagi mengawal atau menyekat pengembangan iktikad atau kepercayaan agama lain di kalangan orang Islam masih belum berbuat demikian.

    Presiden PGSM, Zainul Rijal Abu Bakar berkata, isu tersebut sudah berlarutan lebih dua tahun sejak Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi mengarahkan negeri berkenaan iaitu Pulau Pinang, Sabah, Sarawak dan Wilayah Persekutuan segera berbuat demikian.

    ‘‘Apa yang saya nampak macam tidak ada apa-apa pergerakan termasuk di Wilayah Persekutuan sendiri kecuali beberapa kenyataan daripada pemimpin negeri-negeri berkenaan yang menyatakan persetujuan mereka.

    ‘‘Tiada penjelasan diberikan mengapa banyak masa diambil untuk menggubal undang-undang tersebut. Saya pun tidak tahu kajian apa lagi yang hendak dibuat,’’ katanya kepada Utusan Malaysia, di sini hari ini.

    Pada Ogos 2006, Perdana Menteri mengarahkan empat kerajaan negeri mengambil tindakan yang sesuai untuk menggubal undang-undang bagi mengawal atau menyekat pengembangan apa-apa iktikad atau kepercayaan agama lain di kalangan orang Islam.

    Pada masa ini semua negeri beraja - Perlis, Johor, Kedah, Kelantan, Negeri Sembilan, Pahang, Perak, Selangor dan Terengganu serta Melaka sudah menjalankan kuasa itu melalui enakmen negeri masing-masing.

    Kelantan adalah negeri paling awal berbuat demikian pada tahun 1981 dan paling akhir ialah Johor pada tahun 1991.

    Berdasarkan laporan akhbar, pelaksanaan dan penguatkuasaan undang-undang itu dikatakan amat mengecewakan kerana hampir tiada rekod menunjukkan undang-undang berkenaan pernah dilaksanakan.

    Antara kesalahan yang disebut pada undang-undang ini ialah memujuk, mempengaruhi, memaksa atau menghasut seorang Islam untuk menjadi seorang pengikut atau anggota suatu agama bukan Islam.

    Turut dianggap sebagai kesalahan ialah mendedahkan seorang yang beragama Islam di bawah umur lapan belas tahun kepada pengaruh-pengaruh suatu agama bukan Islam dan menghantar atau menyerahkan terbitan-terbitan mengenai apa-apa agama bukan Islam kepada seorang yang beragama Islam.

    Sementara itu, Zainul menegaskan apa yang lebih penting pada enakmen itu ialah untuk menjadikannya lebih berkesan daripada sudut penguatkuasaan.

    Kata beliau, kekurangan itu dapat dilihat bagaimana setakat ini bukan sahaja masyarakat umum kurang mengetahuinya tetapi di kalangan penguat kuasa sendiri juga tidak begitu arif mengenainya.

    “Penguat kuasa enakmen ini bukan penguat kuasa agama tetapi pihak polis kerana ia melibatkan pengawalan terhadap mereka yang bukan beragama Islam,’’ jelasnya.

    Sehubungan itu, beliau mencadangkan supaya pihak berkuasa menubuhkan sebuah unit khas dengan menempatkan pegawai dan anggota yang khusus bagi menguatkuasa enakmen itu.

    Katanya, melihat kepada perkembangan kebelakangan ini apabila banyak isu yang menyentuh sensitiviti umat Islam berlaku, tentunya penguatkuasaan undang-undang itu menjadi semakin mustahak.

    “Namun perlu ditegaskan bukan tujuan kita untuk meminta ada sesiapa yang ditangkap di bawah enakmen ini. Cuma kita mahu enakmen ini mampu menimbulkan kegerunan yang secara langsung menjadi satu bentuk pencegahan.

    “Harus diingat enakmen ini mempunyai asas rapat dengan Perlembagaan Persekutuan melalui Perkara 11 (4) yang membenarkan undang-undang digubal bagi mengawal dan menyekat pengembangan apa-apa iktikad atau kepercayaan agama lain di kalangan orang Islam,’’ jelasnya.

    Pada perkembangan yang sama, Zainul Rijal menyarankan negeri lain supaya mencontohi Kelantan yang telah meningkatkan hukuman dalam enakmen tersebut.

    Katanya, dengan pindaan yang dibuat pada tahun lalu, membolehkan Kelantan mengenakan hukuman denda tertinggi dan penjara paling lama antara negeri-negeri di Malaysia.

    Sementara itu, Timbalan Menteri Di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Dr. Mashitah Ibrahim ketika diminta mengulas perkara tersebut berkata, kerajaan Persekutuan tidak boleh campur tangan dalam urusan kerajaan negeri berhubung perkara tersebut.

    “Kita tiada kuasa untuk memaksa pihak berkaitan menggubal undang-undang itu kerana kuasa terletak di bawah kerajaan negeri terutama bagi negeri yang beraja.

    “Apa yang boleh kita buat adalah kita meminta pihak berkaitan supaya mengambil perhatian perkara ini dengan segera kerana dalam keadaan hari ini, enakmen tersebut perlu diberikan perhatian,” jelasnya.

    Beliau menambah, langkah itu perlu demi kepentingan dan masa depan umat Islam negara ini.

    >>> Apa komen di pihak islam, di pihak kristian, komen di pihak selain islam dan kristian.

  53. Komen saya: Tidak lama lagi akan ada orang kristian kena ISA kerana menunjukkan risalah kepada islam. Kalaupun bukan hukuman ISA, akan ada undang-undang digubal mengatakan tindakan menunjukkan itu adalah salah.

  54. Shalom..
    setiap org ada agama masing2 so, jalan terbaik untuk semua ialah dalami la ajaran agama masing2 dan fahami la, coz sejauh mana pun kita mencari kepalsuan@kebenaran sesebuah agama kita tidak dapat memahami nya kerana bukan kita yang menganut agama itu.
    perdana menteri kita pernah berkata jgn menyentuh soal agama kerana ia isu SENSITIF, kita tinggal dalam negara yang berbilang kaum,bangsa dan agama, so hormatilah antara satu sama lain jika mahu dihormati org lain.
    kenapa perlu mencari kelemahan agama LAIN?? cukup la kita percaya dengan agama kita msaing2 dan mengikuti ajaran agama kita masing2. kerana tiada satu pun agama di dalam dunia ini yang mengajar kejahatan.. semuanya tntang kebaikan kan…

  55. Assalamu’alaikum w.b.t.. dan selamat sejahtera. Terima kasih atas komen anda wahai Umat kristian. Cuma saya perlu tanya saudara/ri, percayakah saudara/ri kepada kehidupan selepas mati? Syurga dan neraka? Dan percayakah anda bahawa alam ini ada penciptanya?

    Tiada paksaan dalam Islam, Islam tidak pernah memaksa siapa2 menganutnya, tetapi Islam datang dengan hujjah2. Jika ada pihak menentang dan memburuk2kan Islam, ini lah tujuan saya menjawabnya di blog saya. Saudari boleh semak di internet, terlalu banyak pihak yang memfitnah dan memburukkan Islam, lebih2 lagi dari pihak Kristian.

    Oleh itu , adalah baiknya kita masing2 menilai kebenaran dan kebatilan, kerana ini bukan untuk tujuan suka2, tetapi susah atau senangnya kita di akhirat nanti, ke syurga ke atau ke neraka kah? Kerana itu amat penting kita ketahui mana yang BENAR dan mana yang SALAH.

    OK, anda berkata bahawa semua agama mengajar kebaikan. Tetapi tahukah anda, walaupun bagi kita ianya kebaikan, TETAPI tidak semua adalah kebaikan. Mari saya beri contoh;

    - Ada manusia yang menganggap pergaulan bebas itu KEBAIKAN, kerana ianya memberi kepuasan kepada manusia. Tetapi tahukah kita , pergaulan bebas itu lah boleh menjuruskan kepada kehancuran akhlaq dan perilaku manusia?

    - Ada manusia menganggap makan khinzir itu bagus, kerana dagingnya sedap. Tetapi hakikatnya daging khinzir itu bahaya dan boleh menyebarkan PENYAKIT berbahaya kepada kita.

    - Ada manusia menganggap berpelukan dan berciuman di khalayak ramai itu tidak salah dan bagus, tetapi sedarkah bahawa ianya adalah punca kepada keruntuhan akhlak, punca kepada masalah rogol, punca kepada masalah pembuangan bayi dan sebagainya.

    Dan macam2 lagi yang setengah manusia melihat ianya baik sedangkan ianya menuju ke arah kehancuran.

    Apa lagi jika kita yang hanya seorang makhluk ciptaan Tuhan, yang mana Tuhan menciptakan kita hanya sebagai hambaNya, apabila kita memperkatakan suatu yang TIDAK BENAR mengenai Tuhan, maka ianya adalah satu kesalahan yang besar bagi kita sebagai seorang HAMBA. Kita mengatakan Tuhan itu dalam bentuk dewa2 yang ramai, kita mengatakan Tuhan itu 3 dalam 1, kita mengatakan Tuhan itu bertubuh seperti manusia atau haiwan dan sebagainya, itu adalah satu KESALAHAN yang amat besar.

    Kerana apa, kerana Tuhan telah memberikan kita akal untuk berfikir, akal itu untuk membezakan mana yang BENAR dan mana yang SALAH. Jika kita menganggap semua perkara adalah BENAR, maka apa gunanya lagi AKAL itu?

    Untuk mengetahui mana yang BENAR dan mana yang SALAH, perlu banyak bukti / dalil dan hujjah2. Dan kita hanya perlu memahaminya sahaja kerana kita sudah dikurniakan AKAL. Kenapa hanya MANUSIA yang dikurniakan AKAL FIKIRAN? Tidak kah anda terfikir semua itu?

    Dan sekali lagi saya tegaskan, tujuan artikel ini bukan untuk mencari kelemahan agama lain, tetapi kerana demi kita semua berfikir sebaik mungkin, dan ketahui mana yang BENAR dan mana yang SALAH, bukan untuk bermegah2, tetapi kerana kasihan kan diri kita sendiri juga. Dan ketahuilah, ianya juga untuk menjawab kembali tuduhan2 dan fitnah dari pihak Kristian sendiri terhadap Islam. Kerana pihak Kristian menuduh sama sekali tidak BENAR, tidak RELEVAN terhadap Islam.

    Kita hidup hanya sementara di dunia ini, dan bila2 masa kita akan MATI. Biarlah kita MATI dalam keadaan kita di REDHAI oleh TUhan. Kerana satu2nya agama yang Tuhan redha ialah Islam. Dan untuk memahami itu semua memerlukan AKAL, bukannya NAFSU.

    Setiap manusia terdetik di hatinya bahawa dunia ini ada pencipta iaitu Tuhan. Cuma ada kalanya , kerana faktor pengaruh duniawi, pengaruh sekeliling, pengaruh kerana telah membesar dengan agama masing2, maka membuatkan manusia tidak hiraukan sangat perkara itu. Hingga menyebabkan adanya manusia yang langsung tidak percayakan Tuhan.

    Ini lah yang mahu ditekankan kembali, kerana sayangnya saya terhadap manusia seluruhnya, kerana manusia semuanya adalah berketurunan yang sama, iaitu Adam dan Hawa. Kita semua adalah berketurunan yang sama, maka tiada guna berpecah belah dan berpuak2.

    Bagaimana untuk tidak berpecah belah dan berpuak2? Untuk itu perlukan kepada satu penyatuan, penyatuan itu tidak lain iaitu MENYEMBAH TUHAN yang SATU, bukan 2 , 3 dan sebagainya. Kita hanya hamba ALLAH, bukan hamba manusia, maka adalah kewajipan kita untuk beribadah pada Allah semata2, Tuhan Yang Maha Berkuasa atas segala sesuatu, dan kita hanya disuruh MENGESAKANNYA.. Sekian dulu, bukan senang untuk menerangkannya, tetapi akan saya cuba untuk menerangkannya demi kebaikan semua di dunia dan akhirat insyaAllah :)

    Mari kita bincang lagi selepas ini. Harap anda teruskan komen di sini , terima kasih …….

  56. Sedikit tambahan, manusia mana yang tidak mahu perkara BAIK kan? Maka Islam datang membawa kebaikan yang amat sesuai dengan umat akhir zaman, agama2 langit seperti Yahudi dan Nasrani hanya sesuai pada zaman dahulu , bukannya untuk akhir zaman.

    Sebagai contoh saya bawakan, Islam datang melengkapkan lagi ajaran agama langit lama. Dengan mengajarkan undang2 Islam, soal nikah kahwin yang sempurna, soal pembahagian harta, soal hidup berjiran, soal makan minum dan semua CARA HIDUP. Maka ianya adalah untuk KEBAIKAN manusia secara menyeluruh, maka dengan ini lah pendakwah2 Islam mahu sebarkan Islam, kerana ianya adalah CARA HIDUP terbaik datang dengan penuh KESEDERHANAAn, kerana SEDERHANA paling sesuai dengan kehidupan manusia.

    Tetapi sayangnya, pada masa sekarang umat Islam sendiri pun masih tidak mengamalkan undang2 Islam. Kerana itu lah JENAYAH semakin berleluasa dan maksiat semakin teruk. Untuk itulah , jika anda faham tentang undang2 yang ada dalam Islam, insyaAllah tiada manusia yang akan berani sangat lakukan JENAYAH, apa lagi MAKSIAT. Maka dengan itu masyarakat akan bertambah AMAN, tidak perlu takut kepada PENCURI, PEROMPAK, PEROGOL, PERAGUT, PENGEDAR DADAH, dan sebagainya..

    Keindahan dalam Islam itu lah yang mahu diperkenalkan kepada DUNIA, kerana sekarang ini DUNIA masih tidak betul2 memahami ISlam dan orang2 Islam sendiri tidak praktik undang2 Islam . Kerana beberapa faktor antaranya kerana pENJAJAH yang telah mengubah segala siste hidup kita dari dulu. Maka bukan senang untuk memberi kefahaman kembali kepada manusia yang sudah hanyut dengan kehidupan DUNIA ini.

    Pendek kata, Islam datang hanya untuk kebaikan seluruh manusia, dan paling utama sekali, Islam adalah satu2nya agama yang diredhai oleh ALLAH dan ini ditegaskan dalam AlQuran , suatu kitab yang telah diakui bahasanya paling tinggi, ketepatan saintifiknya diakui, kisah2 sejarahnya terbukti, hikmah2 di dalam nya menakjubkan, pengajaran2 nya menginsafkan, undang2 yang ada di dalamnya yang terHEBAT dan sebagainya lagi, yang sudah pasti membuktikan bahawa ianya bukan KITAB karangan manusia, tetapi adalah WAHYU dari langit dari PENCIPTA kita yang disampaikan melalui Rasul terakhir iaitu Nabi Muhammad S.a.w.

    “Sesungguhnya agama yang diakui di sisi Allah ialah Islam” Surah Aali Imran : Ayat 19

  57. Hikmatun memang patut mengulang-ulang yang diredhai yang diredhai kerana itu agama beliau dan perlu diketahui pembaca lain juga. Kerana kehebatan agama ini yang ditulis di atas, harap-harap agama ini selesaikan dahulu apa yang berlaku di dalamnya iaitu penganutnya sebelum (mendakwa) orang luar. Dengan semua kebaikan yang ditulis hikmatun, pada akhirnya saya akan fikir: Yesus yang mati, bukan Judas.

  58. Kata Yesus, tidak semua orang yang menyebut Allah: Ya Allah, Ya Allah itu akan masuk syurga. Terima kasih untuk semua praktikal islam. Saya percaya ini akan jadi neraca yang memberatkan pahala: Buat pahala, buat pahala, buat pahala.. Perbezaan yang besar antara dua agama ini ialah itulah: kewafatan Yesus or Judas. Selagi tiada injil 4 dalam islam selagi itu, agama ini sukar menembusi cabaran TEGAR IMAN penganut-penganut islam sendiri. Injil 4 paling cantik membimbing hati. Perjanjian lama dan al quran sendiri praktik kepada akal tetapi injil 4 praktik kepada hati. Ini pendapat peribadi saya.

  59. Salaam . Alquran tidak dapat praktik pada hati saudara Alex kerana saudara Alex tak baca dengan pancaran hati dan tidak menghayatinya baik2. Saudara Alex masih lg ada prasangka terhadap AlQuran dan tidak cuba untuk meneliti dengan teliti, bagaimana saudara Alex mahu merasai keindahan dan kehebatan AlQuran.

  60. Pandangan kasar saya ialah al quran dan hadis sudah sangat cantik, tetapi penganutnya yang terlalu taksub yang mencacatkan agama islam ini. Mereka ini bukanlah golongan alim ulama dan mereka dari latar keluarga yang porak poranda dan fahaman beragama yang rendah: hanya tahu menyebut dua kalimah syahadat dan bersunat dan tidak minum arak dan makan babi. Fahamkah maksud saya? Ada keganasan yang terjadi kerana faktor persekitaran mereka. Masyarakat mereka memang pada asalnya saling berdendam, saling bermusuhan. Itu pandangan saya apabila menonton rancangan di ntv7: I’m islam too.

    Hinggakah saya beranggapan agama yang satu ini susah mendidik umatnya yang tegar iman/kepala batu. Hinggakah seperti ada sesuatu perencah yang kureng dalam agama ini. Yang kurang itu seakan-akan ASAS UTAMA. Seakan-akan agama ini kureng dalam asasnya selepas rukun iman dan rukun islam. Agama ini tidak harus dilihat sebagai cantik kulitnya walaupun memang agama ini cantik luar dan dalam jika benar-benar mengimani agama ini.

    Pada akhirnya, Allah melihat hati manusia bukan akal.

  61. Jika saya adalah hindu atau buddha, saya akan berkata bahawa kristian lebih mempunyai asas iman yang lebih kukuh berbanding islam tetapi kristian kurang dari segi praktikal berbanding islam. Jika pun kata orang islam, mereka ada asas dengan belajar dari al quran dan hadis, saya tetap berpendirian agama islam ini tidak cukup asas yang kukuh dalam beragama. Kristian mengalahkan islam dalam hal asas. Tetapi kristian jauh tertinggal dari segi praktik rohaninya. Apa pun saya tidak fikir kristian itu kafir. Jika orang kristian itu buat kebaikan dan terus berpegang kepada ajaran Yesus di injil, orang itu tetap dapat keselamatannya. Itu pandangan saya jika saya buddha ataupun hindu terhadap dua agama ini.

  62. Salaam alex said : saya tetap berpendirian agama islam ini tidak cukup asas yang kukuh dalam beragama. Kristian mengalahkan islam dalam hal asas.

    Ulasan…
    Jika katanya berpendirian..mesti disokong dengan hujah atau bukti…atau disokong oleh sesuatu..ia tak boleh berdiri sendiri…so, pendirian awak tu atas hujah apa?

    apa yg main kalah menang ni alexious…kalau betul awak dah habis kaji..sy rase baru awak boleh buat penilaian dan kesimpulan…bukan terus menilai dari pandangan mata..sbb skang ni..ramai umat Islam yg mengaku islam… tapi tidak beramal sepenuhnye…bnyk kekurangan…ditambah lagi dengan fitnah dan tipu helah yg anti Islam… jadi kajian nye tu kene sumber yg betu.. bukan main tengok di depan mata…
    seperti hadith Nabi Muhammad s.a.w. umat islam di akhir zaman ini bnyk tetapi tiada kualiti… bagai buih di lautan bila kene batu pecah..gitulah……maaf sy tak dapat nak quote ayat hadith yg betul sbb suntuk masa…..ok ye… salaam

  63. Jika sudah ada hadis banyak bagai buih di lautan tetapi tidak berkualiti, sepatutnya jangan salahkan pihak luar kenapa umat islam itu tiada kualiti. Sepatutnya islam bimbing dahulu umatnya sampai pandai dan beriman sepenuhnya. Jangan suruh mengucap dua kalimah sahaja. Apa guna banyak kalau tiada kualiti. Tentu ada masalah asas atau masalah dalaman dalam agama islam ini sehingga boleh diibaratkan bagai buih di laut yang ringan. Kerana itu, betulkan dahulu mana yang kureng dalam islam sebelum mengaku sebagai agama yang sempurna dan diredhai. Jangan sampai pisang berbuah dua kali. Macam israel pula nanti. Yang kerana terlalu taksub, menjadi umat yang dimurka Allah. Harap-harap para pendakwah atau ustaz lebih mahir dalam mengajar penganut islam. Jangan hanya kata, kita betul, mereka tidak betul.

  64. Senang sahaja utk Alexious faham. Umat Islam jadi tidak mengamalkan Islam bukan kerana salah Islam. tetapi kerana musuh2 Islam terlalu berusaha keras untuk melemahkan umat Islam, itu sahaja pointnya.

    Yang indah dalam Islam hanya yang memahami, yang tidak faham bagaimana dia mahu rasakan keindahan dan ketenangan bersama si Dia itu :)

    Sama seperti kata SFR, saudara Alexious sepatutnya membawakan hujjah. Setakat kata Kristian lebih baik dari Islam, tetapi hujjah2 sebelum ni Kristian tidak terjawab dan telah terang lg bersuluh Kristian telah lari dari ajaran Yesus. Kalau Alex setakat kata Kristian lebih baik , orang Hindu pun akan kata agama dia lebih baik, orang Buddha pun akan kata agama dia lebih baik, sama juga apa2 agama sekalipun.

    Tetapi mana HUJJAH nya?? Kita perlukan hujjah, bukannya mengaku pendapat peribadi tapi tiada BUKTI dan HUJJAH :)

  65. Alex said : “Jika sudah ada hadis banyak bagai buih di lautan tetapi tidak berkualiti, sepatutnya jangan salahkan pihak luar kenapa umat islam itu tiada kualiti. Sepatutnya islam bimbing dahulu umatnya sampai pandai dan beriman sepenuhnya. ”

    –> Ini bukan hujjah namanya. Kenapa saya kata begitu? Kerana saya tanya Alex balik, orang2 Kristian di luar sana tu baik2 sangat ke semuanya? Dan umat mana yang banyak melakukan maksiat, banyak melakukan penjajahan, banyak melakukan kezaliman, banyak melakukan penindasan dalam dunia ni, kalau bukannya umat Kristian? Dan perkara ini terBUKTI di depan mata, dalam tv, dalam internet dan merata2 , bukan pendapat peribadi .

    Kalau dalam internet ni, yang saya lihat kat komen2 blog dan forum, umat kristian memang celupar mulutnya terutamanya dari Indon, bercakap kesat dengan senang hati, kutuk mengutuk , perli memerli, itu ke yang Yesus ajar anda semua? :)

  66. huhuh..alexious..alexious..senang je awak nampak negatif pd sesuatu tu eh..br sy bagi sket awak dah set negative minded..hmmmm apo lai nak di kato..

  67. saudara2semua boleh download laman web perdebatan diantara DR.ZAKIR NAIK dan DR.WILLIAM CAMPBELL berkaitan perbandingan AL QURAN dan INJIL dalam konteks kehidupan.
    kedua-dua pakar debat agama ini membicarakan tentang kesalahan dalam kitab agama masing2.
    Kedua-dua pakar agama ini telah melakukan perdebatan dan juga ceramah agama d seluruh dunia.jadi berilah komen anda yang positif.

  68. adahnya kristian untuk menyelamatkan manusia yang sesat, adanya islam untum menyelamatkan manusua yang jahil.
    saya mengatakan agama kristian itu benar, tetapi saya tidak bermaknah mengatakan islam itu sesat.
    adahnya perbalahan antara kristian dan islam kerana perbejaan pendapat.
    bagi saya, saya amat memahami agama saya sendiri. dan saya tidak memahami agama lain kerana saya di pihak yang lain.
    saya sendiri mengaku saya memeluk kristian kerana keindahannya yang tersembunyi dan bukannya pandangan luaran sahaja.
    dari mula saya menjadi kristian sehingga ke hari ini, tidak perna saya dengar bahawa Yesus itu Allah.
    jada dari manakah kamu mendapat maklumat bahawa Yesus itu Allah?
    mungkin ini satu tektik untuk menghina kami.
    dan yang dengar hahyalan Yesus itu anak Allah.
    tapi kamu mengatakan bagaimanakah Yesus itu menjadi anak Allah? adakah Allah itu berkahwin seperti manusia di bumi?
    bagi saya yang percaya Yesus itu benar2 anak Allah.
    tetapi bukan kerana perkahwinan seperti kita. dia disebut ANAK ALLAH kerana kesetiaanya kepada Allah. saya juga mengaku bahawa saya juga anak2 Allah.
    kita mendengar bahawa ” BARANG SIAPA YANG MELAKUKAN PERINTAH ALLAH DIALAH YANG LAYAK DISEBUT ANAK ALLAH”
    bagi kami perkara ini boleh kami fahami dan kami terima. tetapi bagi kamu perkara ini mustahil kerana kamu dari fahaman lain.
    tiada sesiapa pun yang memahami dengan baik tentang agama kristian selain penganut agama itu sendiri.
    kamu mungkin cuba memahami agama kami namun tidak berhasil, jika kamu benar2 iklas memahami agami kami hendaklah engkau membuang dahulu prasangka dan nafsu jahat dari dalam dirimu.
    bagaimana mungkin nafsu jahat boleh metafsir sesuatu yang baru jika nafsu jahat itu menguasai diri.
    mungkin sekarang pun aku dan kamu mempunyi pandangan yang berbeza.
    semoga apa yang saya katakan ini tidak menyakitkan hati kamu sekalian…
    jika tersakit hati…haraf dimaafkan
    fahami pepatah ini:
    “JIKA KITA BERDIALOG IA MUNGKIN MEMBAWA KEBAIKAN, TETAPI BAGAIMANA MUNGKIN IA MEMBAWA KEBAIAAN, JIKA DIALOG INI DIPENUHI DENGAN HUJAT “

  69. Dan janganlah kamu mencampuradukkan kebenaran dengan yang batil. Dan janganlah kamu menyembunyikan kebenaran itu. Padahal kamu mengetahui. (Surah Al-Baqarah, ayat 42)

    Segolongan dari ahli kitab bercita-cita menyesatkan kamu, padahal mereka (tidak sanggup menyesatkan) kecuali menyesatkan diri mereka sendiri. Dan mereka tidak menyedari. Hai ahli kitab, kenapa kamu kafir kepada ayat-ayat Allah, padahal kamu mengetahui (kebenaran ayat-ayat itu) Hai ahli kitab, kenapa kamu campuradukkan yang hak dengan yang batil ? Dan kamu menyembunyikan yang hak, padahal kamu mengetahui.

  70. Yang kedua itu dari surah Ali ‘Imran, ayat 69-71.

  71. Salaaam. Wahai franciskus , saudara bermazhab apa? Tahukah saudara dalam Kristian ada banyak mazhab?? Dan banyak mazhab yang menganggap Yesus itu juga Tuhan? Konsep Trinity dalam mazhab2 tersebut ada pelbagai. Ada yang menganggap

    1 - Allah itu Tuhan bapa
    2 - Yesus itu anak Allah
    3 - Roh kudus

    Dan ada juga yang berpendapat

    Ketiga2nya adalah Allah, iaitu 3 dalam 1.

    Dan saya tujukan artikel di atas khusus kepada mazhab Kristian yang menganggap Yesus itu juga Tuhan. Sekian. Semoga anda diberikan petunjuk oleh ALlah S.w.t :)

  72. WAHAI SEMUA ! BACALAH TAFSIR SURAH ALI ‘IMRAN KALAU NAK TAU CERITA SEBENAR. MEMANG NABI ISA DILAHIRKAN TANPA AYAH. KEMUDIAN MARYAM DITUDUH PULA BERZINA DENGAN LELAKI LAIN. DENGAN KUASA ALLAH TA’ALA, ISA BOLEH BERKATA-KATA (KETIKA BAYI) UNTUK MEMBELA IBUNYA YANG BERCAKAP BENAR ITU. ROH KUDUS TU MALAIKAT JIBRIL A.S. YANG DIUTUSKAN ALLAH.

    NABI ISA BUKAN DISALIB. SEBENARNYA YANG KENA SALIB ITU ORANG YANG DISERUPAKAN ALLAH DENGAN NABI ISA. LALU ORANG-ORANG ITU MENYANGKA BAHAWA ITULAH NABI ISA. SEDANGKAN NABI ISA SEBENAR DISELAMATKAN ALLAH !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  73. Salam untuk semua.

    Nampaknya debat antara saudara Muslim dan Kristen bermula lagi.

    Sangat mengasyikkan…

    Wassalam

  74. Salaam,

    Begitu lah yang di harapkan En Shahil. Lebih ramai yang dapat memberi hujjah lebih banyak percerahan yang bakal diperolehi.

    Sangat dialukan kehadiran Sdra kita Alexious yang dah lama menghilang. Semuga beliau sihat2 belaka. Juga kehadiran lebih ramai teman2 yang beragama Kristian.

    Salaam

  75. Bagaimana Allah mempunyai anak??????? Sedangkan Dia tidak berkahwin. Allah berbeza sama sekali dengan makhluk. Demi masa. Masa diciptakan Allah. Bolehkah kita menggambarkan keadaan yg diluar dari masa???????? Boleh???????? Alam semesta dicipta dari satu titik tunggal. Big Bang. Tengok surah Al-Anbiyaa’ ayat 30.

  76. Suatu yg perlu disebut bahawa penyebar agama Kristian ini yg paling pnting ialah Paulus/Saul seorang Yahudi kan??? Pda mulanya ia sangat memusuhi org2 Nasrani. Tetapi stelah ia mndapat ptunjuk lalu memeluk agama itu. Lantas mnjadi pndukung kuat agama Nasrani dan mnjadi guru trbesar bagi mntafsirkan ajaran2nya srta brpranan mnetapkan tatacara ibadah dan upacara2 agama Kristian.

  77. Salaam

    Agak lama tak nampak saudara Shahil kita ini ye.

  78. @hikmatun

    rupanya kmu cakap juga dalam BIBLE
    saya rasa kmu mengerti segala sesuatunya??

    Jika Yesus bukan Anak Allah yang dapat bangkit dari kematiannya siapakah Dia??

    kmu bilang Dia Nabi??
    bagaimana dengan Muhamad nabi mu yang Paling SEMPURNA tapi kok tidak bisa bangkit dari kematiannya??

    Lupakah kmu terhadap Dia??
    tanpa penebusan darinya dan mengakui Bahwa DIA ALLAH kamu tidak bisa ke JALAN TERBAIK mu….

    Ingatkah kamu Jalan terbaik yang kukatakan???
    jika kamu tidak sadar / masi lupa juga mari kita buktikan sama² sampai Nabi Isa / Yesus turun ke bumi untuk menghakimi bangsa-bangsa…
    pembuktian hanya ada di akhir jaman nanti….

    PS: kenapa Nabi muhamad ga turun ke bumi yak buat menghakimi kita semua???
    siapa dia ??
    Emang Muhamad Tuhan……

    Cape dech…..

  79. @ ahmad

    emang kamu perlu kawin buat menyatakan bahwa kamu punya anak??
    kan bisa mengangkat anak….. ( pikir dulu dong )

    tengok juga Bible ach…. masa hadis dan alquran mulu….

    @ En Shahil

    kalo memberi hujjah atau lebih banyak percerahan pakai pemikiran secara ilahi jangan pake alquran mulu ma surat² nabi dan sahabat nabi…..
    Cape dech…..

    sebenarnya alquran itu adalah penjiplakan dari perjanjian lama (Bible) ajaran kurban masi terus di pakai yach??
    apakah kurbanmu itu harum dihadapan ALLAH mu??
    mungkin kalo membunuh orang yang bukan Islam itu harum di mata Tuhan mu kali yak…..

    pakai pemikiran Ilahi jangan pakai pemikiran Teroris…..

  80. Hikmatun says:
    Salaam sudah banyak saya sebut di blog ini. Islam tidak menghina sesiapa. Dan Islam tidak mengajar kekerasan. Malahan kami hanya MENGAJAK manusia ke jalan TERBAIK. Bukan bermakna mengHINA, tetapi kasihan belas dan sayang sesama manusia. Untuk menjauhkan kita dari SEKSA api neraka bagi mereka2 yg menyekutukan ALLAH S.w.t , pencipta alam ini.

    Mungkin ada PIHAk yang terlalu lantang seperti KERAS da sebagainya. Tetapi manusia ada pelbagai perangai dan sifat. Mana2 AGAMA pun ada orang KERAS, PENJENAYAH, PENJAHAT, KERAS HATI dan sebagainyaa. Semoga kita semua mendapat PETUNJUK dari ALlah dan selamat dari API NERAKA Nyaa, amiin

    Collypus Says:
    Jika kamu mengajak seseorang untuk berjalan yang terbaik, maka HORMATILAH HAK-HAK ORANG UNTUK MEMILIH AJARANNYA.

    Tuhan pun membiarkan kita untuk MEMILIH untuk mengikuti ajaranNya atau meninggalkan ajaranNya.
    Tuhan itu MAHA PENGASIH, Dia tidak pernah marah bila NamaNya di hina atau di nistakan….

    kita ini manusia yang tidak pernah sempurna / berdosa. kita hanya perlu meminta ampun atas pelanggaran yang sudah kita buat, tidak perlu lah menghakimi sesorang… JIKA KAMU MASIH SAJA MENGHAKIMI SESEORANG DIKARENAKAN BAHWA AJARAN MU BAIK, LIATLAH SIAPA DIRIMU???

    KAMU TUHAN ??

    jika kamu ingin terbebas dari API NERAKA, seharusnya kamu harus MENCARI SIAPAKAH ALLAH itu??

    bagaimana sifat Dia dalam MENGAJARKAN KAMU HIDUP sehari-hari??

    Bagaimanakah Dia bekerja untuk MENYELAMATKAN MANUSIA-MANUSIA yang mengikuti KEHENDAKNYA….???

    jika kamu berpikir secara jernih apakah kamu mengerti APA YANG TUHAN MAU DALAM HIDUPMU ??

    kita tidak diciptakan oleh Tuhan kalo Tuhan TIDAK PUNYA TUJUAN DALAM HIDUPMU…

    carilah tahu APAKAH TUJUAN HIDUPMU maka kamu akan tau siapakah Allah yang sesungguhnya ( ALLAH ITU KASIH, ALLAH TIDAK PERNAH MENGAJARKAN kalo kita di pukul maka harus membunuh, tapi ALLAH MENGAJARKAN BILA kamu di pukul AMPUNILAH ORANG YANG MEMUKUL KAMU)

    JANGANLAH mengajak KAMI ke JALAN TERBAIK MU bila AJARANMU tidak mengajarkan YANG TERBAIK…..

    ps: Agama mana yak mengajarkan KERAS, PENJENAYAH, PENJAHAT, KERAS HATI dan sebagainyaa???

    Semoga kita semua mendapat PETUNJUK dari ALLAH dan selamat dari API NERAKA Nyaa, amiin ===> Aaamiiiin…

    saya copas dari :
    http://hikmatun.wordpress.com/2008/12/07/dialog-antara-muslim-dengan-hindu/#comment-20637

  81. Salaam . Collypus asyik menyebut tentang HORMAT. tetapi dari apa yang saya baca, kamu pun sama tidak [pandai hormat orang lain. Malahan kamu asyik bercakap soal menghina Muhammad dan Islam di sini. Sedangkan kami tidak menghina kamu , tetapi kami mengajak kamu berdialog untuk mencari kebenaran.

    Cara kamu itu cara mengHIna wahai Collypus, Yesus ajarkah kamu berperangai begitu?

    Wahai Collypus, di mana kamu tahu bahawa Tuhan itu tidak pernah marah? Jika tidak ada kemarahana, bagaimana boleh ada Syurga dan Neraka?? CUba jawab :)

    Dan bila masa pula kami menghakimi kamu? Kamu terasa ya? hehe. Kami tidak pernah menghakimi sesiapa pun, ini bukannya MAHKAMAH. Tetapi perasaan belas kasihan kami untuk menyebarkan kebenaran maka kami lakukannya. Terpulang pada anda untuk menuduh apa pun, niat kami hanya kerana ALLAH, kerana mahukan manusia semua kembali TAUHID padaNya dan menyembah Tuhannya yang Esa/ satu dan bukan 2 , 3 dan lain2nya.

    Kami hanya berDAKWAH di atas jalan para nabi dahulu. Adakah kamu marah pada para NABI kerana berdakwah mengajak orang BERIMAN kepada ALLAH dengan sebenar2nya? Kamu merasakan DUNIA ini kamu yang punya? Sedarkah kamu bahawa dunia ini milik ALLAH. Tuhan sekelian alam?

    Bila pula kami mengatakan kami Tuhan? Tidak ada ayat lain kah untuk anda menuduh kami yang bukan2?? Carilah hujjah yang kuat. BUkannya mengatakan apa yang kami tidak kata. Terang2 nampak kamu tiada hujjah tetapi hanya MENUDUH yang bukan2 sahaja.

    Saya tanya sama kamu, apakah tujuan hidupmu pula?? Saya sudah tahu tujuan hidup saya dengan YAKIN dan PASTI, yang hari2 kami sebut dalam solat kami iaitu HIDUP dan MATI kami hanya kerana ALLAH.

    Cuba baca kisah Muhammad S.a.w. Baginda tidak pernah membalas dendam walaupun orang mengutuk, memukul, menghina, melempar najis padanya dan macam2 lagi. Tetapi perintah ALlah suruh berperang setelah umat Islam kesemuanya dizalimi dan diseksa.

    HUkuman di dunia pun sudah ada iaitu PENYAKIT, KEMALANGAN, PUTUS TANGAN DAN KAKI, dan macam2 lagi seksa. Belum lagi hukuman di akhirat. Jangan kita pandang remeh pada seksaan dari Tuhan, kerana sesungguhnya azab Allah amatlah pedih. Jika manusia memandang remeh, maka manusia akan semakin TIDAK TAKUT DOSA, semakin LIAR, Semakin BEBAS melakukan apa sahaja, sama lah seperti kebanyakan manusia dalam agama Kristian yang terlalu KEDUNIAAN dan BEBAS berbuat apa sahaja. Lihatlah buktinya dalam media2 dan sebagainya. Umat kamu lah yang mengajar umat Islam menjadi LIAR dan bebas. Tidakkah kamu nampak? :)

  82. salam kepada yang muslim aja……

    kita punya surah,sirah dan sirirah……saya seorang mubaligh…umur baru setahun jagung…….islam di hina kerana keindahannya dan logiknya…..yang menghina kerana tiada keindahan yang dapat diserlahkan……sesungguhnya Allah akan menanyakanku tntg hal ini…..semoga Allah memberi kita hidayah…..kta semua umat Muhammad….kepada yang muslim saya mohon kita renung kembali diri kita……biarkan yang kafir hendak berkata apa….kita sama-sama hidupkan sunnah…ini yang mustahak…..Bye…….luv u all….peace…..

    hikmatun,kamu saudara atau saudari???hehehe….

  83. Salaam. Wahai pengikut Isa, Tuu kat atas sana ada gambar dan nama saya. HIkmatun ni nama blog ni jer hehe. Saya login ke sini dan automatik dia jadi nick nama blog ni.

    Ok la, dah beberapa orang kompiuss nampak ni, kang x pasal2 ada yang kata saya pondan plak nanti. Saya cuba tukar setting asal dia la pas ni :D

Banyak lagi entri menarik di sini

6 comments:

Ryuzaki "L" The KiD said...

Lol! Benda menarik. Persoalan ini bersifat menyangkal Isa (Jesus) sebagai Tuhan. Dan tanpa sedar, kita menghakimi makhluk Allah lainnya kerana tidak mempercayai Allah adalah satu.

Ratu Sulaman said...

Ya. Memang menarik. Tapi, bagi ana, isu ini lebih daripada itu. Persoalan ini akan menentukan nasib kita. Tapi, ramai yang x sedar. Banyak betul agama dalam dunia ni, malah ada lagi yang free thinker (x percaya adanya Tuhan, menganggap kejadian alam ni berlaku secara semula jadi, xda yang menciptakan). Tapi, kesedaran untuk mencari kebenaran tu amat kurang.
==>Terasa pahit menelan kata2 di atas, sebab ana2 pun kadang2 ter'alfa' antara khayal dan sedar.

"ya Allah, letakkanlah dunia di tanganku, jangan di hatiku"

==> Ryu, banyak lagi tentang isu ni di blog ==>http://hikmatun.wordpress.com/

Ratu Sulaman said...

eh, lupa! kredit kepada akh Hikmatun(Nizam) sebab entri ini adalah hasil kajian dan tulisan tangan beliau. Ana hanya bertanggungjawab me"re-post"kannya..

Antum boleh "access" ke blog beliau dengan meng"klik" link Hikmatun yang telah ana senaraikan dalam senarai blog(blog list) ana. Lebih banyak persoalan ini dikupas, dan banyak lagi isu yang penting untuk diketahui.

Selamat mengakses (ana x pasti adakah "access" telah dimelayukan menjadi "akses" dan jika ya, adakah telah disenaraikan dalam kamus dewan). Terlupa + malas belek kamus dewan yang tebal: setebal-tebal kamus itu.

Ryuzaki "L" The KiD said...

Mmg betul, isu ni lebih drp itu. sy nak baca lagi. Thanks tuk link.

Ratu Sulaman said...

small matter n keep reading.=)

n suddenly, the reading campaign theme song appear in my mind...

"everybody,
take a book and read,
to gain knowledge,
everyone has to read,
let's reach out,
open up your mind,
let's make reading,
a lifestyle of wawasan..."

hehehe

Anonymous said...

research. Today's consumer is clever, in [url=http://www.onlyyoutony.com]doudoune ralph lauren[/url]Overstock clothes are top of the line items [url=http://www.onlyyoutony.com]ralph lauren[/url]with girls built as you. In addition for you [url=http://www.onlyyoutony.com]polo ralph lauren[/url]often to consult you doctor what can be an [url=http://www.onlyyoutony.com]http://www.onlyyoutony.com[/url] bawah tas murah tingkat stres yang tinggi [url=http://www.onlyyoutony.com]http://www.onlyyoutony.com[/url] any more taxes. However it seems that this