Sunday, March 01, 2009

Jika ada langkah pertama, maka akan ada langkah seterusnya

Salam alaik... lantaran terlalu sibuk (malah pada saat dan ketika ini, aku masih menguras otak untuk membuat "assignment") jadi aku tidak dapat memberi penilaian aku sendiri terhadap ketiga-tiga perkara ini. Maka, izinkan aku "mengepastekan" artikel orang lain dalam "page" aku ni. Sesiapa yang ingin membuat penilaian, seperti biasa, bolehlah memberi komen...

Jika ada langkah pertama, maka akan ada langkah seterusnya
1. Oleh: shahabudeenjalil

"Masyarakat tersentak dengan isu pewartaan perkataan Allah dalam penerbitan Kristian.Saya dihujani dengan panggilan telifon sejurus sahaja selesai program di TV 9. Kesempatan kali ini, saya akan membicarakan topik ini.

Saya tidak akan membahaskan dari sudut agama. Banyak pandangan yang boleh dikemukakan dari agama dari sudut pro dan kontranya isu ini. Saya juga tidak akan membicarakan dengan bahasa politik. Saya tak pandai menilai dari sudut pandang politik, lagi pun, ramai orang telah membicarakan dari kaca mata ini.

Saya cuma ingin mengajak untuk kita melihat dari sudut sejarah dan kebiasaan manusia.

1. Ketika orang Yahudi meminta untuk diiktiraf pembelian tanah mereka di Palestin, pada awal kurun ke 19, Sultan Abdul Hamid tidak sekali-kali memberikan pengiktirafan pada mereka. Emmanuel Carasso yang bersekongkol dengan Theodor Herzl telah cuba mendapatkan izin menempatkan Yahudi di Palestin sejak 1898 lagi. Sultan tetap bertegas.Yahudi menawarkan untuk membeli ladang milik Sultan Abdul Hamid di Sancak Palestin dengan harga yang tinggi. Sultan tetap menolak. Yahudi menawarkan pula untuk menyewa tanah itu selama 99 tahun dengan harga yang cukup tinggi. Sultan tetap menolak.

"Kami bukannya mahu membuat Negara di sana, kami hanya mahu Tuan yang mulia mengiktiraf tanah yang kami hendak beli" kata Emmanuel Carasso.

"Jika ada langkah pertama, maka akan ada langkah seterusnya", tegas Sultan.

Ketika Sultan Abdul Hamid digulingkan pada 1909, Yahudi paling gembira. Benarlah telahan Sultan,"Jika ada langkah pertama, maka akan ada langkah seterusnya".40 tahun selepas kejadian ini, Yahudi bukan sahaja mendapat pengiktirafan duduk, malahan mendapat sebuah Negara.

2. Ketika British datang ke Negara kita, dia tidak pernah sekali-kali menyebut untuk menjajah. Sultan yang telah dijinakkan dengan sedikit pemberian selesa dengan pendekatan mereka. Akhirnya Sultan menerima Residen sebagai penasihat. Bermula sebagai penasihat, akhirnya segala keputusan pentadbiran mesti mendapat nasihat Residen.Seterusnya, kuasa Sultan dibataskan hanya pada agama Islam dan Adat Istiadat Melayu.Akhirnya, kita diisytiharkan di bawah jajahan British.

3. Kejatuhan Filipina terhadap Spanyol merupakan satu titik hitam kepada Islam di Timur Jauh. Sultan Sulaiman yang menguasai Manila (dahulu Fi Amanillah bermakan negeri di bawah keamanan Allah) syahid di dalam pertempuran dengan tentera Kristian ini. Bermula dengan Manila, pengaruh agama Kristian kemudiannya telah berleluasa ketika era penjajahan mereka ke atas bumi ini.

Cuba lihat contoh di atas. Bermula dengan permintaan yang kecil, ia akan membawa kepada langkah seterusnya.

Mahkamah Tinggi (Bahagian Rayuan dan Kuasa-Kuasa Khas) hari ini diberitahu bahawa penggunaan perkataan 'Allah' dalam penerbitan berkaitan agama Kristian bukan lagi satu larangan.

Perintah tersebut berbunyi:''Percetakan, penerbitan, penjualan, pengeluaran, pengedaran dan pemilikan sebarang dokumen dan penerbitan berkaitan agama Kristian yang mengandungi perkataan 'Allah', 'Kaabah', 'Baitullah' dan 'Solat' adalah dilarang melainkan di muka hadapan dokumen dan penerbitan itu ditulis dengan perkataan "Khusus Untuk Penganut Agama Kristian''.
Ia satu keputusan yang kecil bagi sesetengah pihak tapi satu permulaan yang baik bagi sesetengah pihak.

Semua orang ada sudut pandang yang tersendiri. Malahan ada sesetengah ahli agama yang bersetuju dengan penggunaan kalimah Allah pada penerbitan Kristian ini. Saya tidak menulis dari sudut kepelbagaian pendapat. Saya hanya mengutarakan dari sudut sejarah yang pernah berlaku.

Saya percaya seperti yang diyakini oleh Sultan Abdul Hamid. "Dunia ini mempunyai sifirnya, sejarah pasti berulang. Jika ada langkah pertama, maka akan ada langkah seterusnya ".

Lelaki Melayu ler ni...
Oleh: Amru_Amiri

"Hari ini Melayu sudah hilang budi bahasa. Sopan santun entah ke mana, lemah lembut bertukar longlai dan lesu lalu Tanah Melayu jadi Malaysia, Bahasa Melayu jadi Bahasa Malaysia dan KTM jadi Keling Tipu Melayu. Hari ini Melayu hanya tinggal cakap-cakap dan sembang kosong di Parlimen. Tahu hunus dan goyang keris tetapi tidak berani menusuk.

Hari ini, 19 February 2009, saya malu mengaku melayu. Orang melayu, satu masa dahulu, terkenal dengan lemah lembut, budi bahasa dan sopan santunnya. Tidak gemar berkonfrantasi tetapi bila ditekan dan didesak secara melampau, inilah bangsa yang mudah mengamuk. Arwah atuk saya, sebelah emak, is a soft spoken man, selalu tersenyum tetapi bila hilang sabar, harimau lapar pun menikus bila berhadapan dengan Wan Mohd Amin Bin Wan Adnan Bin Wan Seman, bila matanya (atuk) mengecil.
Hari ini Melayu sudah hilang budi bahasa. Sopan santun entah ke mana, lemah lembut bertukar longlai dan lesu lalu Tanah Melayu jadi Malaysia, Bahasa Melayu jadi Bahasa Malaysia dan KTM jadi Keling Tipu Melayu. Hari ini Melayu hanya tinggal cakap-cakap dan sembang kosong di Parlimen. Tahu hunus dan goyang keris tetapi tidak berani menusuk.

Kenapa saya malu mengaku melayu? Laporan Malay Mail 18hb February 2009, muka surat 3 dengan tajuk Now, where’s Hilmi, Ex Boyfriend membuat saya begitu.
Jika anda baharu sahaja keluar dari hutan belantara, ingin saya maklumkan bahawa si Hilmi tu adalah bekas boifren Elizabeth Wong. Elizabeth Wong adalah wakil rakyat PKR yang letak jawatan kerana gambar bogel si Mary tu (orang putih, kalau nama Elizabeth, nama panggilan dia jadi Mary sahaja) dah tersebar luas.
Inilah yang membuatkan saya malu hendak mengaku melayu. Kebetulan saya part bugis dan bukan melayu asli.

Seorang wanita Cina telah sudi menaruh kasih kepada jejaka melayu. Fikir senang ke amoi nak beri kasih dan ... pada mamat melayu. Mamat sengkek pulak tu. Kalau amoi jatuh cinta dengan millionaire melayu, mungkin kita kata kerana duit. Ini pembantu peribadi seorang wakil rakyat PKR. Berapa sen sangatlah gaji si Hilmi tu, yang boleh membuatkan si Mary layu di pangkuan melayu.

Bukankah manis kalau budak Hilmi tu ajar Mary tentang Islam. Tunjukkan bagaimana ikhlas dan berintegritinya seorang penganut Islam. Kalau si Mary ajak ringan-ringan, beritahu Mary, jangan, tak baik dan tak manis buat macam tu. Kalau Mary nak londehkan skirt, tarik balik skirt ke pinggang dan beritahu Mary, berdosa make love sebelum ijab kabul.

Lama kelamaan Mary tentu terpegun dengan kecantikkan budi pekerti pemuda Islam lalu dia akan canangkan kepada semua amoi-amoi dan janda cina di Malaysia malahan di People’s Republic of China dan Taiwan supaya memeluk agama Islam dan kahwin dengan lelaki Melayu Malaysia.

Kalau kita berpandangan jauh, akan lahirlah anak-anak MELACI (MelayuCina), akan ujudlah bangsa malaysia dan akan berkembanglah Islam di Malaysia. Budak Hilmi tu betul-betul tolak tuah. Kalau dia berakal, dah lama Mary atau Elizabeth memeluk agama Islam, kahwin dengan Hilmi dan Hilmi akan dapat isteri yang tak bersunat. Woooo ... mak datuk ,,, phheehhh!!!!.

Ini tidak, diajarnya amoi tu telanjang-telanjang, di sexually exploit nya budak cina tu, ambil gambar, belah dan lepas tu sebar gambar bogel amoi tu, yang dibenarkan diambil atas dasar cinta. Inilah yang dinamakan menodai cinta.
Lepas ini saya gerenti, semua amoi dan wanita India yang ada kekasih melayu, akan putuskan hubongan dengan boyfriend melayu masing-masing. Kerana angkara seekor berok Melayu, ranap peluang semua mamat melayu nak kepit amoi. Siapa yang rugi, kita jugak.

UNTUK DIFIKIRKAN OLEH KAUM LELAKI
Anda bukan lelaki kalau guna pujuk rayu dan tipu helah untuk masuk dalam kain seorang wanita. Itu jantan sial namanya.
Anda lelaki sejati kalau wanita yang paksa anda masuk dalam kain dia.


Aku dilamar cinta
Oleh : Aku sendiri. heheh

"cintaku milik siapa?
Adakah aku sudah jatuh cinta?
bagaimana aku perlu menguruskannya?
adakah aku bercinta kerana Cinta?"

Esok aku akan menghadiri forum ini. Forum "Aku dilamar cinta". Ahli panel Ustaz Akli bin Ahmad, dan Ustazah Nor Azlina bt Zakaria. Harap dapat menjawab semua persoalan tentang cinta. InsyaAllah, kalau aku terlapang masa, dan tidak ter"busy", aku akan membuat sedikit ulasan tentang forum ini. Aku akan postkan juga satu entri mengenai hal ini, tapi bila, aku tidak pasti. Takut membuat janji. =)

2 comments:

HuRuL_Aini said...

salam....
very good entry...hehe...suka baca yg 1st tu..:)

Ratu Sulaman said...

ha'ah.. ana pun suka baca kisah pertama. Baru tahu yang manila itu dahulu sebuah kerajaan dan perkampungan islam yang agung. Juga pepatah?nya,

"Jika ada langkah pertama, maka akan ada langkah seterusnya"

Ringkas, tapi penuh makna.