Sunday, April 05, 2009

Kita dan mereka berbeza

Begitu banyak hal yang berlaku. Rasanya, tidak perlulah aku mengulas isu pelantikan NTR sebagai Perdana Menteri Malaysia pada 2 April 2009 itu. Walaupun sangat mengecewakan, namun kita pada hari ini perlu menerima kenyataan. Bagaimana agaknya nasib malaysia umumnya dan nasib rakyat Malaysia khususnya pada 10 tahun akan datang? ataukah aku terlalu optimis sehingga memberikan masa yang begitu panjang kepada beliau untuk melakukan "perubahan" kepada nagara kita ini umumnya dan nasib kita ini khususnya?. Bagaimana dengan isu PPSMI? Bagaimana dengan isu rasuah?. Bagaimana dengan isu~~ oh!! banyak sangat masalah yang menuntut fikrah yang waras dan "bersih" daripada seorang pemimpin negara ini.

Dan, persoalannya, adakah pemimpin baru kita ini mampu menyelesaikan masalah-masalah yang berkurun abad tidak selesai ataukah akan menyebabkan masalah ini terus melingkupkan negara kita ini umumnya dan nasib kita ini khususnya. Naudzubillah!

Kita, hari ini, saat ini, detik ini, walaupun menangis air mata darah sekalipun tidak mahu dan tidak restu, hakikatnya kita ini umumnya dan suara tangisan kita ini khususnya tidak akn mampu menggugat kedudukannya di atas sana. Hurm.... sekecil inikah kita di mata mereka?

Kemudian, Dr. M, setelah meninggalkan parti selama hampir setahun, kembali menjadi ahli setelah lucutnya jawatan Mr. Clean Umno. Aku bukanlah penganalisis politik, dan aku tidak suka politik, tetapi keadaan negara kita pada hari ini, menyebabkan kita umumnya dan aku khususnya perlu tahu sedikit sebanyak tentang apa yang sedang berlaku?

Apa-apa hal pun, semoga mereka diberi hidayah untuk menjadi lebih "bersih". Ulas banyak-banyak pun x guna juga. Kita dan mereka berbeza.

No comments: