Saturday, September 27, 2008

Kawan, Sahabat dan Teman


Ada satu prinsip dalam berkawan yang ana belajar selama ni - jangan sesekali mengharapkan apa-apa daripada teman. betul ni! jangan! banyak kekecewaan berpunca daripada gagalnya harapan. kerana itu bila kita letak suatu harapan pada teman kita, kita akan kecewa dengannya bila harapan itu gagal dicapai.

Jadi jangan mengharapkan apa-apa daripada mereka. Sebaliknya kitalah yang sepatutnya sentiasa memberi kebaikan kepada mereka. Dan sekiranya kita diberikan kejahatan, sesungguhnya sudah ketaralah bahawa yang jahat bukannya kita. Betul x?

zwani.com myspace graphic comments
Myspace Friends Comments & Graphics


Selain itu, prinsip kedua yang berjaya ana kutip sepanjang terlibat dalam gejala bersahabat, kalau betul2 ingin menjalin persahabatan dengan insan yang non-sejenis, maka kedua-dua pihak perlu meletakkan kepercayaan yang paling tinggi akan kejujuran sahabat masing2. Itu merupakan prinsip basic yang perlu difahami oleh para sahabat yang berlainan jenis ini. Dalam islam pun meletakkan "percaya" sebagai inti utama rukun iman. x gitu? Misalnya, jika sahabatnya itu melakukan kebaikan kepadanya, maka dia perlu percaya bahawa sahabatnya itu berbuat demikian kerana mereka ialah sahabat. Oleh itu, tidak akan timbul apa2 syak wasangka antara satu sama lain kerana kedua2nya saling mempercayai.

Bukan mudah menjalin persahabatan dengan non-sejenis kerana faktor2 hati dan perasaan, tapi apabila pasangan sahabat berjaya memahami prinsip "percaya kepada sahabat", percayalah, persahabatan non-sejenis merupakan persahabatan yang paling manis, tulus dan bermakna kerana kelemahan sahabat wanita akan ditutupi oleh kelebihan sahabat lelaki dan begitulah sebaliknya.

Namun, janganlah berlebih2 sehingga melanggar syarak.

Buat sahabat non-sejenisku, terima kasih kerana meletakkan kepercayaan yang tinggi kepadaku sebagai sahabat. Thanks a lotzzzz....

kata mak,
KAWAN tu ibarat lebah,
habis madu sepah dibuang...
kata abah,
KAWAN tu umpama bunga ros,
dipandang cantik dipegang sakit...
kata atuk,
KAWAN tu seperti air
terus mengalir...
kata nenek,
KAWAN tu bak ?bulan
dipuja dan disanjung tp nun jauh di sana...
kata sedara,
KAWAN tu mcm makanan,
kawan makan kawan!!
kata abang,
KAWAN tu seperti lembu
mengikut saja apa dikata...
kata kakak,
KAWAN tu tak ubah macam durian
bau busuk tp sedap dimakan...
kata adik,
KAWAN tu macam biskut
sekejap ade sekejap tak de...
kata??AKU?,
KAWAN tu tak kisahlah camane pun...

walaupun dia IBARAT LEBAH, UMPAMA BUNGA
ROS, SEPERTI AIR, BAK BULAN,? SEPERTI
LEMBU, TAK UBAH MACAM DURIAN & MACAM
BISKUT!!!

Walaupun dia tunjuk muka pada aku masa dia susah je...

Walaupun dia selalu kata sibuk & tak de masa untuk aku...

Walaupun dia hanya cari aku bila dia takde kawan lain...

Walaupun kdg2 aku terpaksa ingatkan dia supaya dia sedar kewujudan aku...

Walaupun aku pernah menangis krn tak dipedulikan...

tapi tak pe lah...

dia tetap kawan aku...
tau tak sebab apa???
sekali aku dah kawan ngan dia
selamanya dia tetap sahabat aku walaupun pada dia, aku
hanya kawan...

No comments: