Saturday, September 27, 2008

Apa itu cinta??

Entri menarik yang ana jumpa sewaktu jalan2 ari info.

Apa itu cinta ya? Sahabat aku kata cinta ialah perasaan terhadap sesuatu yang kewujudannya kita perlukan. Tak semestinya kewujudannya itu akan membahagiakan, tetapi kewujudannya kita perlukan.

Jadi adakah cinta itu sesuatu yang kita terima? Sahabat aku kata tidak. Katanya cinta ialah sesuatu yang kita beri. Sesuatu yang kita berikan kepada seseorang yang kewujudannya kita perlukan. Orang yang tak berikan cinta pada seseorang lain yang kewujudannya diperlukan ialah seorang yang selfish kata sahabat aku.

Jadi bagaimana nak memberi cinta ya? Sahabat aku kata ada berbagai cara, tapi pemberian tu tak semestinya ternampak atau terlihat. Bahkan kata sahabat aku, tak semestinya dirasa maupun diketahui. Maknanya macam memberi cinta secara senyap-senyap di dalam rahsia. Simpan sendiri-sendiri dalam hati, begitu ya?

Jadi salahkah kalau kita menyintai seseorang? Menyintai seseorang dalam apa jua keadaan? Termasuklah kalau kita sendiri sudah berpunya dan sedang dicintai oleh orang lain, sedangkan kita menyintai seseorang yang lain? Macam mana tu bang?

Sahabatku jawab tak salah (???). Yang salahnya ialah cara cinta tu diberikan. Kebanyakan kesilapan dalam bercinta bukanlah pada rasa cinta tu sendiri, tapi pada bagaimana cara cinta tu diberikan.


Jadi orang yang dah berpunya, jika ada perasaan cinta pada orang lain, itu tak salah, begitu ya? Begitulah nampaknya kan? Tapi perasaan cinta tu mesti disimpan sendiri. Tak boleh diberikan kepada orang yang dicintai tu, dan tak boleh terzahir kepada sesiapa jua pun. Tapi terus menyimpan rasa cinta tu dalam hati, walau sampai ke mati, yang tu tak apa. Begitu?

Kalau macam tu, maka teruslah bercinta selagi diri termampu mengendalikannya, tak gitu? Tapi janganlah sampai cinta tu bawa kemudaratan kepada diri sendiri, dan lebih-lebih lagi jangan sampai cinta tu bawa kemudaratan pada orang lain, terutamanya orang yang kita kasihi.

"cintailah ALLAH, itulah cinta yang hakiki"

No comments: