Wednesday, September 17, 2008

Kerana rm16


"Menyayatkan! Seramai 21 rakyat miskin di Pasuruan meninggal semasa berebut wang zakat berjumlah Rp30 ribu (RM16) dari H. Syaichon, warga RT III RW IV Kelurahan Purutrejo, Kecamatan Purworejo, Kota Pasuruan, Jawa Timur, Indonesia. Sementara itu puluhan lainnya cedera akibat perebutan tersebut. Kebanyakan yang maut adalah warga tua dan juga kaum ibu yang sesak nafas karena jatuh dan terpijak di dalam lautan manusia yang berebutkan zakat." My Khilafah.

Alahai la.... sedih ana dengar. Betapa terbukti keadaan umat islam di luar sana telah parah. Di mana silapnya??. Bagaimana dengan kita? Adakah kita juga, atas sebab-sebab tertentu, pada masa-masa tertentu, di bawah naungan orang-orang tertentu akan mengalami nasib yang sama seperti mereka?? Sekali lagi, di manakah silapnya? Kalaulah Rasulullah masih hidup pada saat dan ketika ini, tentunya nasib umat islam di muka bumi Allah ini akan terbela. Allahualam...

Wahai pemerintah-pemerintah seantero, kembalikanlah jiwamu yang bersih seperti sebelum engkau menjadi pemerintah. Engkau juga pada asalnya diciptakan oleh Allah dari tanah, sama seperti kami, jadi, sesekali.. pandanglah ke bumi di mana letaknya tempat asalmu, kerana sampai waktunya, apabila Allah menjemputmu, engkau akan kembali ke situ. Berseorangan. Tiada yang akan menemani. Namun, jika pada waktu hayatmu, ketika engkau memegang amanah rakyatmu, engkau selalu memandang ke tanah, berbakti kepada tanah, InsyaAllah, doa2 penghuni tanah akan menemanimu di alam barzakh sana menanti waktu kebangkitan dan pengadilan di Padang Mahsyar nanti. Doa-doa kami akan mengiringimu menemui Allah, Tuhan semesta alam. Namun, jika sebaliknya, tinggallah engkau berseorangan di situ sehingga hari kebangkitan. Ketika itu, apakah kau fikir dua malaikat penjaga kubur itu akan menerima rasuahmu seperti yang biasa kau lakukan kepada kroni-kronimu sewaktu hayatmu??. Lantas, di manakah tempatmu di akhir penghitungan hidupmu???. kau pemikir hebat, sahadan, tentu kau tahu mentafsir hadis yang diriwayatkan oleh Ma'Qil bi Yasar r.a ini:

"Aku pernah mendengar Rasulullah S.A.W bersabda: Sesiapa yang ditaklifkan oleh Allah untuk memimpin rakyatnya lalu mati dalam keadaan menipu rakyat, nescaya Allah mengharamkan ke atasnya Syurga"


2 comments:

online stock market said...

its good to know about it? where did you get that information?

Ratu Sulaman said...

online stock market-
Thanks for your comment...
I got it from this website
http://www.mykhilafah.com/ with title "meninggal kesan kesengsaraan sistem kapitalis"..