Friday, September 26, 2008

Masuk ke dalam Cahaya

Ana membaca lagi buku karya Abdullah Hussain ini buat entah keberapa puluh kalinya... walaupun begitu, kesegarannya masih terasa. Seperti pertama kali ana membaca buku ni. eheks!!

Setiap kali membaca buku ini, setiap kali itulah juga kesedaran kembali menjalani hidup berdasarkan jalan-jalan islam itu wujud dalam bentuk keinsafan. Ayark!! . Tapi betul. Tiap kali macam tu. Everytime!! Memang berhantu buku Abdullah Hussain yang satu ini. First time ana dengar tentang bestnya buku ini masa form 4.

Seorang sahabat ana merangkap sahabat paling best yg bagitau ana. X tau la kenapa, tapi first time ana dengar tentang buku ni, ana terus jatuh minat dan kecenderungan untuk mengetahui dan mambacanya memang orang kata pada tahap sidratul muntaha pada masa tu. Oleh sebab itu juga la, tiap kali masuk library SEMEGA (sek.men.keb Gadong), mesti cari buku tu.
Tapi, entah!! Tiap kali masuk library n cari buku tu, mesti x jumpa!!. Misteri nusantara betul. Entah sapa yang telah menculiknya. Nak kata dipinjam orang, x logik juga sebab, berdasarkan keadaan semasa pada masa itu (ketika ana form 4 la...) tahap kesedaran membaca para pelajar SEMEGA pada masa tu berada pada tahap Sidratul Muntaha rendahnya. Hehehe.. analoginya, maybe kalau xda period diperuntukkan untuk para pelajar masuk library, jangan hairan jika ada pelajar yang tidak tahu kewujudan library di SEMEGA sepanjang 5 tahun bersekolah sekalipun!!!. Alahai la....

Dan dipendekkan cerita, first time yang sebetul2nya ana dapat baca the whole story buku tu masa first year first sem masuk U. Wahaha… akhirnya… kalau dalam library yang sebesar Library Hamzah Sendut I ni pun buku ni xda, memang la sangat x logiknya. Tapi, logik la juga sebab komuniti kampus ni pula, teramat la tinggi minat membacanya. Jadi, kemungkinan buku ni dipinjam tiap minggu adalah tinggi. Ehe
ks!!!

Wa... betapa la jauh menyimpang dari topik asal. Muhehe.. Ok. Kenapa yang sebenarnya ana gila sangat baca buku ni? Sebab... Abdullah Hussain berjaya menggarap buku ini sebaiknya. Memang secara kesimpulannya, penulis berjaya menghasilkan sebuah buku yang berkualiti. Gaya bahasa buku ini biasa saja, tapi cerita yang disampaikan secara simple itulah yang berjaya menarik minat ana untuk membacanya berulang kali. Sebab bagi ana, apa yang paling penting dalam sesebuah penulisan ialah mesej yang cuba disampaikan oleh penulis. Setakat mana keberkesanannya kepada pembaca? Tinggi mana tahap kefahaman pembaca apabila membaca sesuatu penulisan itu? Bg ana, kualiti sesebuah penulisan bukanlah terletak pada ketinggian bahasanya, tetapi sejauh mana berjayanya penulis mengolah isi agar mudah difahami oleh pembaca. Ya ka? Betul ka? Sungguh-sungguh? Entahla....

Memang x rugi meluangkan masa membaca karya Abdullah Hussain yang satu ini. Malangnya, ana x dapat menyimpan buku ini sebagai koleksi peribadi sebabnya... buku ini sudah sold out. X diterbitkan lagi. Alahai la.... menjadi lah ana seorang peminjam setia buku ini selama menjadi penghuni kampus.

Kalau teringin membacanya, carilah buku yang kaler merah, di hadapannya bertajuk Masuk Ke Dalam Cahaya, karya Abdullah Hussain. Memang best tahap sidratul muntaha.

Baca jangan x baca. Hehehe...
Seperti ayat pertama yang diturunkan Allah kepada manusia yang bermaksud ”bacalah dengan nama Tuhanmu.



No comments: