Friday, September 26, 2008

Time-time macam ni

Rington hpku berbunyi tiba2.. entah kenapa, hatiku baran apabila melihat gerangan yang menhantar sms itu. Aku pun x ingin hatiku sakit tiap kali sesuatu itu mambabitkanmu, aku x ingin dingin apabila berdampingan denganmu, aku juga ingin kita mesra seperti dulu, xda sakit hati.

Aku ingin sekali kembali seperti dulu. Tapi, aku juga manusia biasa, punya hati dan perasaan. Masih aku ingat, tatkala melihat mesej yang kau hantar kepada entah siapa, namun tersesat ke inbox seorang lagi sahabatku. Mesej yang dalamnya mengata pasal aku. Betapa hancur luluhnya hatiku, betapa pilunya perasaanku. Dan kau, dengan selambanya menegur aku, pada malam itu, dengan senyuman, dengan gelak ketawa. Seperti tiada apa-apa yang berlaku. Betapa sakit jiwaku ketika itu. Setelah kau mengata aku dibelakangku, kemudian kau berbuat baik di hadapanku pula. Manusia apakan yan boleh menerima fenomena songsang sebegitu? Katakan padaku. Dan, masihku ingat, pada masa itu, aku menangis dalam solatku. Menangis dalam erti kata yang sebenar-benarnya.

Kemudian, aku terfikir, kenapa aku merasa begitu derita ketika itu? Bukan aku tidak pernah mengalami keadaan sebegitu, dalam kalangan kawan-kawanku juga. Seawal usiaku 15 tahun, juga masihku ingat seorang kawanku pernah menyindirku, ketika aku mendapat tempat pertama di dalam kelas. Katanya "menjadi orag yang bodoh dalam kalangan orang yang pandai lebih baik daripada menjadi orang yang pandai dalam kalangan orang yang bodoh". Lebih kurang macam gitu la kata-kata kawanku itu. Betapa pedihnya sindiran itu. Namun, pada masa itu, tahu apa reaksiku? Aku tersenyum kepadanya. Entahla kenapa? Apakah pada masa itu, aku belum memahami apakah itu erti disakiti kawan sendiri? Atau, apakah pada masa itu aku terlalu inoccent untuk membalas sindirannya?

Lantas, selepas saat dan ketika itu, aku masih boleh bersahabat dengannya, aku malah menanam jauh di dalam lubuk hatiku bahawa dialah teman sejatiku. Teman sejatiku kerana mempunyai kekuatan untuk memberi motivasi belajar kepadaku dalam corak yang sangat unik. Walaupun aku xtahu apakah motifnya ketika itu, namun aku berterima kasih kepadanya kerana, atas kata-katanya itu, aku lebih bermotivasi untuk mencapai kejayaan. Dan akhirnya, aku mendapat keputusan yang bukanlah cemerlang sangat, tapi aku berpuas hati. Alhamdulillah... Tapi kini, ketika aku sudah matang untuk menimbangkan baik buruknya sesuatu tindakan, lantas aku gagal mengawal emosiku ketika berhadapan denganmu.

Mungkin kerana aku telah menganggap kau penting dalam hidupku, dan aku telah meletakkan sepenuh kepercayaanku kepadamu. Lantas, apabila kau melakukan sesuatu yang diluar jangkaanku, justeru, aku tidak dapat menerimanya. Aku sedar dengan sesungguhnya, betapa kejamnya kerana sukar memadamkan memori itu. Tapi, berilah masa kepadaku. Biar masa mengubat luka ini. Sesungguhnya, jauh dilubuk hatiku, aku telah lama memaafkanmu. Cuma, kata orang sesuatu yang telah pecah itu, walau sedaya upaya kita membaikinya, kesan calarnya masih tetap kelihatan. Maafkan aku sahabatku. Semoga ikatan persahabatan ini kekal hingga ke akhir hayat. Ukhuah fillah abadan abada.

No comments: