Wednesday, December 03, 2008

Eh sekejap!!


Hm...sekejap!! hehe. Apa ya kriteria yang anta / anti tetapkan untuk mencari calon isteri atau suami? hehe.. just curious. Bukan apa. Dan bukan apa-apa. just curious. Adakah.. penampilannya? penampilannya itu pula yang bagaimana? yang sopan? yang separuh sopan? yang tidak sopan? Tapi.. yang sopan itu pula yang bagaimana ya? dan yang tidak sopan itu pula yang bagaimana ya?
Atau... rupanya?. yang cantik? yang cute? yang ayu? yang anggun?. Tapi.. yang cantik, yang ayu, yang cute, yang anggun itu pula yang bagaimana ya?
Atau... kebijaksanaannya?. Yang bijak itu pula yang bagaimana ya? Bagaimana mengukur kebijaksaan seseorang itu ya? Dengan melihat CGPAnya ka?
Atau... Budinya? baik hati? pemaaf? pemurah? Baik hati itu bagaimana ya? bagaimana mengukur baik hati itu ya?

Entah la.. setiap orang berhak menetapkan kriteria calon pilihannya. Namun, org kata. Don't judge a book by it's cover. Jangan!! Lebih2 lagi, jangan sesekali meletakkan harapan yang tinggi terhadap seseorang yang kita belum kenali. Jangan!! Hanya kerana kita miss-judge, kadang2 kita akan melabelkan seseorang yang kita miss-judge itu sebagai "tidak baik" hanya apabila kita telah mengetahui sikap dan perangai buruknya. No body's perfect.

Bukankah menerima seseorang itu bererti kita sanggup menjadi pelengkap kekurangannya? bukan ka? eheks!!

Hm.. sekejap!! macammana ya kalau "in case" org yang anta/anti minati itu sebenarnya tidak menepati kriteria yang anta/i tetapkan setelah mengenalinya dengan lebih rapat? Jadi, bolehkah kita mengambil keputusan untuk "membuang" saja dia dari hidup anta/i? macam makan gitu la... kalau makanan yang kita order itu tidak memenuhi citarasa yang kita tetapkan, tolak ja pinggan itu ke tengah. Macam tu? hm... entah la.

No comments: