Friday, December 05, 2008

Harapan

8 disember nati Hari Raya Korban. kan? hm... peristiwa yang femes sempena Hari Raya Korban tentulah peristiwa Nabi Ibrahim dengan anaknya Nabi Ismail as. kan? Ana pasti anta/i tahu tentang kisah ini kan? pastinya. Namun, berapa ramaikah antara kita yang mengambil iktibar daripada kisah ini ya? hm... contohnya, bersabar apabila menerima ujian Allah dengan berpaksikan kesabaran Nabi Ibrahim apabila diperintahkan oleh Allah untuk menyembelih anak kesayangannya untuk dijadikan korban. Nabi Ibrahim tanpa ragu-ragu menyahut seruan Allah itu kerana ianya seruan Allah. Dan Nabi Ismail pula, bersetuju untuk disembelih kerana perintah itu ialah perintah Allah. Tanpa ragu tanpa was-was. Betapa kuatnya iman mereka. SubahanAllah. Mudah2an ana juga diberikan kekuatan iman oleh Allah sekuat iman Nabi Ibrahim dan Nabi Ismail. Amin...

Dijadikan cerita, kalau la Allah tidak menukarkan Nabi Ismail kepada seekor kibas semasa penyembelihan itu berlaku, bagaimana ya? Tentunya kita sekarang juga akan menyembelih anak untuk dijadikan korban. Lantas, antum rasa, mampukah kita menerima ujian itu? Keadaan yang menurut kewarasan akal manusia sebagai x patut dilakukan. Namun, kerana keimanan yang tinggi yang terdapat pada nabi Ibrahim dan Nabi Ismail, yang sanggup melakukan apa saja semata-mata kerana Allah, semata-mata untuk menunaikan perintah Allah, walaupun sukar dan x masuk akal, namun oleh kerana ianya perintah Allah, maka mereka sanggup melakukannnya. Kita sekarang bagaimana ya? Tuntutan menutup aurat yang diperintahkan oleh Allah pun sukar untuk kita tunaikan dengan sempurna, bagaimana agaknya kalau kita diuji dengan ujian sebesar ujian yang dihadapi oleh Nabi Ibrahim dan Nabi Ismail itu. haha..

Jadi, ana harap, ana juga akan menjadi kuat sekuat Nabi Ibrahim dalam menyahut seruan Allah, menunaikan perintah Allah. Walaupun ana lemah sekarang, namun ana tidak mahu menjadi lemah selamanya. InsyaAllah, ana akan berusaha melengkapkan apa yang belum lengkap, menutup apa yang belum tertutup, dan menambah apa yang kurang dalam diri ana. InsyaAllah...

Ana juga berharap ana boleh menjadi se"redha" nabi Ismail dalam menerima ketentuan Allah. Sentiasa berlapang dada menerima ujian Allah.

Akhir sekali, selamat menyambut Hari Raya Aidiladha. Mudah2an peristiwa korban menjadi iktibar kepada kita untuk meningkatkan keimanan kepada Allah. Amin..

Salam aidiladha dari Ana.

No comments: