Tuesday, January 27, 2009

Award + Pengajaran sejarah di sekolah rendah?



Award dari shima. haha... "ekceli" ana tidak tahu pun kewujudan fenomena memberi award kepada blogger ini ada dalam komuniti blogger. Haha... ini pun sebenarnya sudah agak terlewat ana menuntut award ni dari shima ( xtau pun sebenarnya sehinggalah shima tanya ana kenapa x amik award tu lagi??). hehe... Anyway, ana xtau apakah kriteria yang dilihat oleh shima sehingga memberi award ini kepada ana... tapi, thanks a lots!! hehe...

spss, crosstab, graf, carta, jadual, analisis n bla..bla..bla... all these thing yang sedang memeningkan kepala ana skg ni. Alahai la.... tapi xpa. due date 6.februari ni. Hehe...

Eh, ana dengar KPM akan memasukkan mata pelajaran sejarah dalam salah satu subjek yang akan dipelajari oleh murid sekolah rendah?. Jadi, untuk mengesahkan kesahihannya, maka ana pun menge"search" maklumat tersebut di Internet... dan macam-macam la benda yang ana jumpa....

Pertama, tentulah ana membuka laman web KPM dulu.. dan memang sah, KPM memang sedang mengkaji untuk memasukkan subjek sejarah sebagai salah satu kertas dalam UPSR dalam artikel yang bertajuk sejarah mungkin masuk dalam UPSR.

Apa motif dan alasan memasukkan mata pelajaran sejarah ini di sekolah rendah, tidak pula diterangkan secara terperinci. Tapi, menurut Datuk Razali Ismail:

''Unsur-unsur sejarah yang diberikan pendedahan ialah sejarah budaya dan sosial masyarakat Malaysia iaitu belajar hidup bersama dan bermuafakat,"

Jadi, mungkinlah objektif utama pelaksanaan projek ini ialah untuk mengajar murid sekolah rendah itu cara hidup bersama dan bermuafakat... Mungkinla.... kemudian beliau menambah lagi. Kenyataan ini yang buat ana musykil.

"Razali menambah, pihaknya tidak mahu murid-murid menghafal apa yang berlaku pada tarikh-tarikh tertentu tetapi mengambil iktibar daripadanya"

Jadi, bagaimana bentuk pengajaran itu ya?. Pengajaran sejarah yang bagaimana ya?. Sejarah apakah yang tidak mempunyai tarikh itu?. Tapi, kata orang, ada apa pada tarikh? (ada ka orang kata camni? Ke ana ja?). Haha.. sememangnya, ana bukanlah seorang yang suka mengingat tarikh. Jadi, kalaulah boleh diundurkan masa dan ana boleh mengikuti pengajaran sejarah yang tidak perlu menghafal tarikh itu. Oh!. Alangkah bahagianya... hahaha...

Kemudian, Datuk razali menambah lagi. Pernyataan yang membuat ana gelak n senyum bersilih ganti. hehehe...

"Tambah Razali, kementerian mahu murid-murid seronok ketika mengikuti subjek Sejarah"

Perkataan "seronok" tu yang x tahan. Hahaha. Huh!. Xtau la antum, tapi ana memang time sekolah menengah dulu x minat langsung subjek sejarah. Xtau la kenapa. Kena pula dengan gurunya yang dari awal tahun sampai akhir tahun menggunakan teknik mengajar yang sama - teknik bagi kuliah!. Adoi!. Apa-apa pun, good luck la kepada KPM. Mudah-mudahan eksperimen kali ini berhasil...=P.

Dijadikan cerita, apabila projek? ini dilaksanakan, maka berlakulah kekurangan guru di sekolah rendah. Jadi, siapa-siapa yang ingin memohon menjadi guru, apatah lagi mahasiswa yang berkelulusan Ilmu Kemanusiaan yang mengambil Bahasa Melayu dan Sejarah sebagai major, berkemungkinan besar akan diterima. Ini berdasarkan pernyataan Datuk Razali:

"Jelas Razali, bagi murid-murid Tahun Satu dan Dua, unsur-unsur sejarah akan diterapkan melalui bidang kemanusiaan dan bahasa. "

Jadi, selamat memohon KPLI kepada sesiapa yang berminat...

Dan rancangan ini mungkin akan dilaksanakan pada tahun 2010. How fast??!!. Tapi, bab-bab membuat keputusan secara ad-hoc ni memang sudah menjadi minat dan bidang mereka kan.... So, biarkan mereka?. Jangan 5 tahun akan datang, timbul pula kisah "bantah pengajaran sejarah di sekolah rendah!" atau "kita batalkan sajalah pengajaran sejarah di sekolah rendah untuk save bajet negara". Jangan!! Kerana apabila diambil sesuatu tindakan, maka rakyat perlu, ana ulangi, rakyat perlu membayar harga yang bukan sedikit!. Bukan mereka, tetapi rakyat. Dan, ditegaskan di sini, rakyat bukan bahan yang boleh mereka "suka-suki" jadikan sebagai eksperimen. Sama seperti apa yang mereka buat sepanjang 5 tahun kebelakangan ini. Memperjudikan nasib rakyat pada tahun 2003 itu sudah cukup. Cukuplah!!.

4 comments:

swity said...

aikk knapa post kita sama?..huhu..hehe xpa..ubi, sa setuju sngat untuk mohon KPLI hehe.

Ratu Sulaman said...

hehe... biarlah.. semakin ramai informer, semakin luas tersebarnya info ini. Untuk kebaikan sejagat. huhu

♥ shiMawar ♥ said...

baru ko nk amik award ni ek..berlapuk dh kt page aku..huhu.. :p

Ratu Sulaman said...

hehehe.... baru perasan ada award untuk aku. hehehe... anyway, thanks!!